Обществени консултации

Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България

С измененията и допълненията в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ), обн. в ДВ бр. 2 и 38 от 2024 г. се регламентираха нови и се прие промяна в определени законови разпоредби, което изисква регламентиране на тяхното прилагане на подзаконово ниво, чрез Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

 

Проектът се публикува за срок от 30 дни.


Дата на откриване: 2.9.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Външна политика, сигурност и отбрана
Дата на приключване: 2.10.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
03 септември 2024 г. 13:08:22 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

СПОМЕНИ ЗА БЪДЕЩЕТО

Под номер 11 в дипломата ми от ВА стои предмета „Управление на човешките ресурси във въоръжените сили“.

Най- яркия ми спомен от него е как в аудиторията преподавателя ни редеше: „ Направихме модел за прогнозиране на нуждите , но не сработи“;“Модела за военното образование не се получи както го мислехме; „За сержантския състав се опитахме да копираме, но не беше съобразен с нашите условия..“; За атестирането се доказа като неработещ“;“За........‘ , и така нататък все в тоя дух. Вдигам аз ръка и питам : „ Добре, ами кажете тогава поне един добър пример -  за някой дето е сработил?!?!“ Замисли се о.р. полковника и вика „Ами....то май няма такъв!“

Илюстративно казано – ако един шофьор и марките, и цвета на колите сменя - и пак все е в канавката и в сервиза(ама дотам вече, че и в застрахователната компания да се кръстят над ЕГН-то му) .....Все пътя ли ще му е виновен или на всички ще стане ясно че е опасен и за себе си и за околните???? И луди ли са тия дето ще му кажат : “Не искам да се качвам при теб.”

Някаква връзка с големия проблем за некомплекта да виждате?

Планиране на кариера, не може да става в условия на постоянно изменящи се условия.

 Това е все едно да играеш шах и отсрешната страна да има право да мести която фигура иска, колкото пъти иска, както иска, че и да се върне ако сбърка.

Хората не са глупаци, нито опитни мишки. Така мотивация не се поддържа.

 Едно време над половината курсанти бяхме синове на офицери и сержанти. Тоест – бащите ни са вярвали и обичали системата и са предавали желанието си да са в нея на нас.

Днес полковници с позиции, разубеждават синовете си за да не кандидантстват във военните училища.

И кадровите глупости, и безумията които се приемат на парче за да ги поправят в движение имат голяма роля за това.

ПРЕДЛАГАМ: Планираните промени за увеличаване на срока за минимален престой в длъжност да не се осъществяват.

ОСНОВАНИЕ: Ще задълбочи усещането за безперспективност и демотивация сред личния състав. И след година две, пак ще трябва да се изменя.

03 септември 2024 г. 13:38:35 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Ето кратък и непретендиращ за изчерпателност списък през годините:

  1. Деветдесетте щеше да се решава недостига на младши офицери с ударни приеми във военните училища. Клипа „Опитай –стани мъж“ сигурно още е някъде из архивите на БНТ. Е, по-добър беше от последния. И само в Търново за 1996 г. – 735 курсанта. 1997 пак там – малко над 500. И това при положение, че на всеки що-годе с акъла си му е било ясно че ВС в тогавашния си над стохиляден размер не е могло да се поддържат.
  2. 1998 военните училища минаха на четири годишен режим на обучение.
  3. 1999 се прекрати положението , че курсантството се зачита за стаж след наборната служба и се въведе безумицата „кадрови военнослужещ с особен статут.“ Статута на курсанта в момента е не просто незаконен а противоконституционен, защото е лишен от гарантираното от Конституцията и международите договори право на труд. Но това е отделна тема.
  4. В резултат на  глупост 1 и 2 големите випуски завършиха точно когато започна рязането по план 2004. А 2002 завършиха заедно два випуска – пет и четири годишен. Завършиха над 1000 човека в разгара на съкращенията. Хвала на такива планиращи.
  5. Покрай план 2004 световната юридическа мисъл се обогати с явлението „Двустранен договор с едностранно изпълнение“. МО само обозначи себе си като некоректен контрагент и работодател, и се оказа че десетгодишния договор за служба след завършването важи само в ущърб на едната страна и не поражда задължение за институцията.
  6. Изпосъкратиха стотици лейтенати защото нямаше места.
  7.  Старши лейтенантите пък изгониха заради несъответствие с безумния модел „Съответствие звание/ длъжност“ който въведохте 2003. Точно затова сега офицерите от випуск 98,99,2000 почти не можеш да срещнеш. Изпосъкратиха ги тогава.
  8. Същият модел в условията на постоянно свиваща се система замрази нормалното развитие. Каквото щеш прави- все тая....един старши лейтенант в рота, останалите си стоят лейтенанти. Съвсем нормално стана да се стои лейтенант 6-7, та до десет години.
  9. Като замръзна развитието отдолу, обаче пък се оказа че няма от къде да дойдат кандидати за академията.
  10. Някой се сети че клин клин избива и реши, че и глупост  се оправя с друга глупост. В академията бариерата падна и почнаха да влизат взводни които после се връщаха като началници на бившите си командири. Излезе че и така не става, и пак промени.....
  11. Дойде първата пенсионна реформа. От 25 на 27. Горе-долу се ядваше. После се въведе възраст , после се върнахме на 27, после пак се въведе възраст.
  12. И други армии проведоха пенсионни реформи. Но новите правила важаха за новопостъпилите. Избора на професия с нейните плюсове и минуси не е купуване на прасе в чувал.
  13. 2015 щяха да махат 20-те заплати. Добре,че полицаите и ГДИН си имат синдикат та не мина.
  14. Това че в нарушение на Всеобщата декларация на правата на човека ни е забранено ние да имаме е друга тема.
  15. От безумици 11 и 12 – бъркотията отнесе маса народ от средния ешалон и зейна огромна кадрова дупка.
  16. Разкри се съвсем ново измерение на кадровата, социално-осигурителна и т.н политика – явлението военнослужещ пенсионер. Това пък е съвсем, съвсем друга тема....
  17. За генералщабната академия- че да си бил две подполковник, та три, та накрая – да си полковник със стратегически. Писах на лицето за контанкт на служебния мейл, защо и по какви причини не бива и че систамата ще зацикли. Стана каквото беше намислено – и зацикли.....
  18. О, ужас- оказа се че пък се излагаме пред чужденците. Няма кой да иде в американските генералщабни!!!!
  19. Хайде пак ударно изменение – за нашата трябва да си полковник, ама за чуждите може и току-що произведен подполковник .  За по-ниска топка ли ги имат, че се подхожда така?!?!? Направо да бяха въстановили ФУРОК?
  20. Кадровите модели дето се сменят като листата.
  21. Реда за атестиране който е пълен произвол, до там че граничи с „документ с невярно съдървание“. Че и на всичкото отгоре е необжалваем!
  22.  Дивотията че не може да бъдеш повишаван по време на мисия или мандат в чужбина – де факто си приравнен с изтърпяващите дисциплинарно наказание.

Сигурен съм , че всеки би могъл да продължи списъка......

 

ПРЕДЛАГАМ: Планираните изменения да не се осъществяват.

ОСНОВАНИЕ: През последните десетина години се изговори и изписа много за „хибридната война“, зловредно влияние и т.н. Едва ли някой противник би могъл да мечтае за резултата, който чиновническото безхаберие, липсата на воля за справедливо и законосъобразно решение, нежеланието или просто мързела да се вникне в същността на нещата, са нанесли на кадровата политика на Министерството на отбраната.

03 септември 2024 г. 14:24:03 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

ТОВА СЕРИОЗНО ЛИ Е? ВОЕННОСЛУЖЕЩ ЛИ ГО Е МИСЛИЛ ТОВ

7.  за „майор“ („капитан III ранг“) - 5 години;

Да речем: Капитана Иванов е амбициозен, способен и влиза след две капитански в академия. Завършва за една. И пак си стои две капитан?!?!?! Теоретично може да заеме академична длъжност за майор след като е минал половината от минималния престой. И да е началник на майорите без академия. Ейййй, много мотивиращо и изграждащо за дисциплината, наистина.

И тази година местата за прием в академията не се запълниха. Ами догодина, като влезат поправките в сила – дали кандидатите няма да си кажат: „ Абе я, какво да бързам..... без друго пак ще си седя капитан....Дай като наближи, та поне да стана и майор със завършването.“ И на нямането на кандидати да се окажат още по-малко щото „Няма за къде да бързам“.

 

 8. за „подполковник“ („капитан II ранг“) - 5 години; Горе долу същата работа. Там още по- изразено. Само дето в това звание са точно хората дето преживяха и съкращенията, и забавянията заради пагубния модел за съответствие на звание с длъжност и т.н. Ами не е коректно. Със завършилите чужди академии като подполковници – и те ли ще „тупат топката“ и „тиктакат на място“ докато мине минималния срок?!?И като по-образовани пък ще командват полковници?

 

 9. за „полковник“ („капитан I ранг“) - 4 години;“ Е това пък е съвсем извън пътя! От там нагоре са вече генералските звания и е преминаване в съвсем друга категория.

Тоест – и образователната степен е изучена, и Съвет по отбрана е за, и предложение от МС има , и Президента е готов указ да издаде...... Ама само един  кусур – не са паднали достатъчно листи от календара.....

Кой е автора на тия шедьоври на кадровата мисъл?

ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Махнете поправките. Ще донесат само вреда. И от тук нататък всяко предложение да се публикува с името на лицето, което го е инициирало. Дето се вика – състава трябва да познава своите герои.

ОСНОВАНИЕ: По-честно ще е.

06 септември 2024 г. 22:06:17 ч.
k.stoyanov

Без правителство, Без грешки...

Забавянето на кариерното развитие на онези от военнослужещите, които са образовани, владеят езици, имат международен опит, заемат академични длъжности с конкурс или са се изградили като експерти в дадена област от основно значение за функционирането на основни сектори от МО. Хора, които са постигнали това, докато техни колеги са получавали и пенсия и заплата без особени усилия или професионално развитие, та те са вече достатъчно демотивирани и уморени от непрекъснати утежняващи тяхното развитие реформи...

Възможността да служат 3 г. повече за тях не е компенсация, не е удовлетворение за положението, при което онези пенсионери на служба под тях или около тях, които получават повече пари за същата или по-ниска длъжност.

Създава се дори едно усещане, че точно тези с пенсия и заплата, искат да останат незаменими и да продължат службата си в ущърб на мотивирани и способни офицери и сержанти с пречупено развитие.

Ами какво остава за онези, които заемат високи длъжностни нива, но са с по-нисък пагон? Докога?

Сигурно няма да са малко онези, които, подобно на европейските ни партньори, смятат, че промените трябва да са за следващите, т.е. за повишените след обнародване на промените. Които да знаят колко ще трябва да чакат, а не да се демотивират онези, които вече чакат.



Ако тези поправки минат, за нова група много способни военнослужещи чашата ще прелее, и на всеки сбор останалите ще говорят за много работа и липса на способни хора.

Парите отдавна не са от значение при този некомплект, жалко ще бъде ако за по 50-100 лв разлика в пагона тези хора ни напуснат.



Имайте малко съвест, вслушайте се в обикновения войник, сержант и офицер, направете проучване, защото ние си нямаме синдикат.

07 септември 2024 г. 15:59:54 ч.
И.Кировски

Против промените

 Предложението както следва:

§ 2. В чл. 19 т. 2, 3, 7, 8 и 9 се изменят така:

„2. за всички сержантски звания - 3 години;

3. за „офицерски кандидат - 1-ви клас“ - 3 години;

7. за „майор“ („капитан III ранг“) - 5 години;

8. за „подполковник“ („капитан II ранг“) - 5 години;

9. за „полковник“ („капитан I ранг“) - 4 години;“.

Да не се приема.

Мотиви:

  1. Няма обоснованна причина да се повишават годинитe за престой в звание(липсва измерител на мотива „време на застой“, би брябвало да е проведено психологично изследване, а не хипотеза)!
  2. Изразените мотиви за повишаване са "Оксиморон", тоест кадрово развитие и в същото време се увеличава перида за престой?!?!
  3. Би довело до негативни последици,

Положително въздействие би имало, за военнослужещ с условие за липса на кандидат за заеманата длъжност и да си увеличи вермето на пенсия и заплата или пък да трансформират длъжност от „военна в цивилна“, все негативни последици.

Публичният сектор в частност, сектор "сигурност" не трябва да зависи от фактора „конкретен човек“!

10 септември 2024 г. 11:15:42 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Мащаба на мисленето е покъртителен

Разлика в заплащането за звание между майор и подполковник - 30 лева; Пежду подполковник и полковник - 50.

Страшна икономия ще се реализира на годишна база, думи не стигат да се опише.

Ама на фона на другото дето се задава с новите заплати направо бледнее.

Ако Иван и Пешо заедно са абитуренти, после първия стане кадрови войник в родния им град, а втория иде да учи за лейтенант - след пет години Иван (дори още да си е редник) ще е с 5 г. стаж и 10% над заплатата. Лейтенант Пешо с двете висши ще има нула стаж и с около 200 лева повече. Които като го пратят по разпределение пък наема ще му ги усвои. 

С оглед на това как е одъртяла войската ни - всеки войник с десет години стаж ще взима повече от новопроизведен лейтенант. А старшина с 20 г. служба- повече от капитан ако е с по-малко от 9 г. стаж.

Мисля, че ще е много справедливо някой да излезе на плаца на НВУ и да им го обяви. Така де - духа трябва да се укрепява и честността е най-доброто за това:-)

Предлагам: махнете поправките за курсантите. Без друго всеки студент има право да прекъсне, смени специалност и т.н. Нали държавата харчи пари за всички. Защо само и единствено курсантите са обвързани със задължение да възстановяват пари?

Основание: Това е опит за преписване от американското правило , че кадетите от академиите не възстановяват средства ако служат войници. Но липсва основен момент - СЛЕД ВТОРИ КУРС. До тогава имат време да мислят и преценят. Ние навремето поне до края на срока за наборна служба. можеше да решаваме "за мен ли е, не е ли тая работа"

10 септември 2024 г. 11:53:47 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Заклевам се да спазвам Конституцията, законите на страната......

Според Конституцията чл. 76 - международните договори които са ратифицирани са по-висш нормативен акт спрямо нормите на вътрешното законодателство.

чл. 23 т. 4 на Всеобщата декларация за правата на човека казава:  Всеки човек има право да учредява и да членува в професионални съюзи за защита на своите интереси.

Предлагам : Предложените поправки да не се приемат.

Основание: Факт е, че в нарушение на Конституцията и международни договори по които Република България е страна, военнослужещите неправомерно са лишени от възможността ефективно да защитават своите интереси като учредят и членуват в свой професионален съюз. Това изначално опорочава процеса за провеждане и прилагане на кадровата политика в МО, като го превръща в едностранно налагане на решения. Резултатите са видими и навсякъде....

10 септември 2024 г. 18:11:01 ч.
DimitrovDV

ПРОМЕНИ НА ТЕКСТОВЕ 1

Предлагам да се извършат следните изменения:



§ 1. В чл. 3 се създава ал. 5:



 т. 3 да придобие следния вид:

"3. при съгласие на курсанта по т. 1 да заеме длъжност по т. 2, началникът на висшето военно училище изпраща до ръководителя на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предложил длъжността, наличните документи, удостоверяващи, че курсантът отговаря на изискванията на чл. 141, ал. 1, чл. 182, ал. 1 и чл. 188 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България за сключване на договор за военна служба, приемане на военна служба и назначаване на длъжността;

МОТИВИ:

За курсантите няма всички налични документи (или до голяма степен е вероятно да няма някои от тях) удостоверяващи отговарянето на изискванията на чл. 141, ал. 1 от ЗОВСРБ, а именно:

- по т. 9. са психологично пригодни (съгласно ал. 3 на чл. 141 Психологичната пригодност за военна служба се определя от специализирани звена и органи по психологичното осигуряване при условия и по ред, определени с акт на министъра на отбраната)

Курсантите приемани за обучение и по време на обучението им във висшите военни училища не се освидетелстват за психологиччна пригодност по реда и условията на акта на министъра на отбраната (Наредбата за психологично осигуряване в МО, СППМО и БА), а им се извършва психологичен подбор по Методика на висшето военно училище по други критерии и сфери на изследване.

- по т. 8. покриват нормативите за физическа годност, определени с акт на министъра на отбраната;

При прием на курсантите за обучение има занижени критерии за покриване на изискванията за физическа годност, които не кореспондират с определените в акта на монистъра на отбраната. За курсант, приет за обучение, непокрил изискванията съгласно акта на министъра на отбраната, няма документ удостоверяващ, че отговаря на изискванията на т. 8.

- по т. 3. годни са за военна служба

Експертното решение за годност за военна служба при прием за обучение на курсантите има валидност една година. Ако курсант не премине задължителния годишен профилактичен преглед по обективни или субективни причини, към момента на отписването от обучение няма да има документ удостоверяващ годността му за военна служба.



 

10 септември 2024 г. 18:11:46 ч.
DimitrovDV

ПРОМЕНИ НА ТЕКСТОВЕ 2

В контекст на горното да се създаде нова т. 4:

4. (нова) При неналичие на документ, удостоверяващ годността за военна служба, психологичната пригодност и покриването на нормативите за физическа годност съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България организира определяне на годността за военна служба, психологичната пригодност на лицето по т. 1, или провеждането на изпит за покриване на нормативите за физическа годност;



т. 4 да стане т. 5 в следния вид:

5. след установяване, че лицето по т. 1 отговаря на изискванията на чл. 141, ал. 1, чл. 182, ал. 1 и чл. 188 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България сключва договор за военна служба, приема на военна служба и назначава на длъжност, като  изпраща копие от заповедта за приемане на военна служба и на сключения договор за военна служба с лицето по т. 1 до началника на висшето военно училище или уведомява началника на висшето военно училище, че лицето няма да бъде прието на военна служба поради несъответствие с изискванията на чл. 141, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.;



Да се създаде нова т. 6 със следния текст:

6. (нова) При приемане на военна служба, Началникът на висшето военно училище изпраща копие на заповедта за отписването от обучение на лицето по т. 1 с дължимите разходи за издръжка и обучение във висшето военно училище.



т. 6 да стане т. 7 със следния текст:

7. при прекратяване на сключения договор с лицето по т. 1 преди изтичане на тригодишния срок (освен ако прекратяването е на основание чл. 162, ал. 1, т. 3 и чл. 164 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България), съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предприема действия по събиране на вземанията по чл. 260а, ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.“

Мотиви:

Приетото на военна служба лице е вече военнослужещ (а не обучаема във въсше военно училище) и следва да се изпълняват условията и реда на разпоредбите на чл. 260, ал. 1 от ЗОВСРБ, както за останалите военнослужещи.

10 септември 2024 г. 18:12:32 ч.
DimitrovDV

ПРОМЕНИ НА ТЕКСТОВЕ 3

В ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ



§ 48. ал. 1, да се създаде нов т. 3



3. (нова) При приемане на военна служба, Началникът на висшето военно училище изпраща копие на заповедта за отписването от обучение на лицето по ал. 1 с дължимите разходи за издръжка и обучение във висшето военно училище.

т. 3 да стане т. 4 със следния текст:



4. При прекратяване на сключения договор с лицето по ал. 1 преди изтичане на тригодишния срок (освен ако прекратяването е на основание чл. 162, ал. 1, т. 3 и чл. 164 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България), съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предприема действия по събиране на вземанията по чл. 260а, ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.“



§ 49. да се създаде нова ал. 3



(3). (нова) Началникът на висшето военно училище изпраща копие на заповедта за отписването от обучение на лицето по ал. 1 с дължимите разходи за издръжка и обучение във висшето военно училище.



ал. 3 да стане ал. 4:



(4) При прекратяване на сключения договор с курсанта по ал. 1 преди изтичане на тригодишния срок, освен ако прекратяването е на основание чл. 162, ал. 1, т. 3 и чл. 164 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, съответният ръководител на структура по чл. 60д, ал. 1 или по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, предприема действия по събиране на вземанията по чл. 260а, ал. 6 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.



 

10 септември 2024 г. 20:14:22 ч.
No one

Проблем N2

Увеличената с три години пределна възраст за военна служба от 55 г. на 58 г. не може да компенсира военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия. Да не забравяме, че над 90 % от военнослужещите никога няма да получават пенсия и заплата едновременно служейки в редиците на Българската армия. Това е една привилегия, която ще се ползва и в бъдеще, защото има категория военнослужещи, които придобиват право на пенсия, към настоящия момент преди 45 г. и те ще могат да служат още 10 г. при едни и същи условия с колегите си, които ще се пенсионират на 55 г. Това създава предпоставки за конфликти и незаинтересованост за изпълнение на функционалните задължения от пенсионерите, поради нагласата им да напуснат системата всеки момент. Има пенсионери от 2015 г. и имат да служат още 7-8 г. до навършване на 55 г. Господин министър, прекратете тази практика, нека в редиците на Българската армия да няма пенсионери.

11 септември 2024 г. 10:07:58 ч.
Aziti

Глоби

Mного интерсни коментари от кухнята...

Предлагам обучителите също да се подведат под финансова отговорност и да върщат парите, щом като не са успели да обучат обучаващите се. Също така да се "глобяват" финансово и членовете в изпитните комисии за подбор в случаите, когато са подбрали кадри, които не подлежат на обучение, а те не са успели да предвидят това в процеса на подбор.

13 септември 2024 г. 00:24:40 ч.
ivanmihalev

Коментар

В § 21. неправилно е посочена „Комуникационно-информационната система „Щит“. Правилното изписване е "Комуникационна и информационна система "ЩИТ"". С втора затваряща кавичка и ЩИТ с главни букви.

14 септември 2024 г. 14:57:52 ч.
borisov_88

Минимален престой

Плавността в кариерното израстване, както е записано в мотивите, само във вдигането на престоя във звание на старшите офицери ли се изразява? Възрастта за кандидатстване, както за СРОВС, така и за оперативно ниво беше вдигната. За СРОВС - от 49 на 52 г., т. е. с 3 години, а за оперативно ниво от 40 на 48 г., т. е. с 8 години. Кое налага вдигането на възрастта само на старшите офицери? Съгласно досегашния ППЗОВС, минималния престой за младши офицер е общо общо 8 години, а за старши офицери общо 11 години, след предложенията за младши офицери остава 8, но за старши става 14, т. е. с 3 години се увеличава разликата. Защо? Защо не се запази тази разлика и за да има равнопоставеност между младши и старши офицери, би следвало годините да се вдигнат и за двете категории. Като примерен вариант предлагам:

- лейтенант - от 2 на 3 г. ;
- старши лейтенант - 3 г.;
- капитан - от 3 на 4 г.;
- майор - 4 г.;
- подполковник - 4 г.;
- полковник - от 3 на 4 г.
Или по друг начин казано - лейтенант и старши лейтенант по 3 години, от капитан до полковник включително - 4 години. До сега в историята на Българската армия не е имало изискване за престояване 5 години в което и да било звание. С предложения от мен вариант това ще се запази и по този начин ще има една балансираност в минималния престой във звание при младшите и старшите офицери.

14 септември 2024 г. 15:03:03 ч.
borisov_88

Курсанти

Курсантите и те ли ще трябва да престояват 3 години като младши сержанти, за да станат сержанти? Техният минимален престой в звание, къде е регламентиран? И техните звания, не са ли част от войнишките/сержантските/офицерски кандидати? 

14 септември 2024 г. 15:22:50 ч.
borisov_88

Плавност при израстването на генералите

Защо с проекта не осигурите и плавност в кариерното развитие на генералите? Или ви е страх, защото ще срещнете голям отпор? Защо не завишите престоя за бригаден генерал например - на 2 години, за да не израстват толкова бързо и да се застояват после по 10 години като началници на отбраната да кажем? 

15 септември 2024 г. 22:48:08 ч.
Kadr89

Застаряваща държава-застаряваща армия. Застаряваща армия-закърняващо мислене.

Логични са мерките донякъде. Но само донякъде.Застаряваща държава-застаряваща армия. Застаряваща армия-закърняващо мислене. Все едно сме в СССР. 

Вдигането на пределената възраст за военнослужещите е нонсенз и създава впечатление по-скоро за защита интереса на една ограничена военна "каста" от хабилитирани лица и част от висшите офицери, отколкото за ефективно решаване на проблемите с некомплекта. Някои от кастата са с доста дълъг стаж именно като такива. Може да се направи справка. С такава политика ли ще мотивирате младите, жизнените, способните, инициативните и напористите кадри в армията  - да чакат за кариерно издигане незнайно до кога? Май забравихме, че военните победи на Българската армия след Освобождението са изковани от млади хора. Ще има да чакате да се създаде модерна армия. 

Вдигането на минималния престой за звание а оттам и на пределната възраст ще доведе освен до затапване и демотивиране и до увеличаване количеството служащи, които носят униформи, но видимо са със сериозни медицински проблеми (като наднормено тегло) и физически са непригодни за служба. Но от съжаление ще трябва да се търпят на служба, която е Първа категория труд. Апропо, кога ще започнат да се дават добавки към заплатата за отлична медицинска кондиция и отлично покрити нормативи по физическа и огнева подготовка,освен за СТАНАГ по английски? И кога ще има уволнени включително висши офицери за незадоволителна медицинска и физическа форма? Кога ще създадете политика за привличане на кадри както е в други държави по света с динамично кариерно развитие по хоризонтала и вертикала, със задължителна служба зад граница, преференциално кредитиране покупка на ново жилище и/или автомобил? Явно никога. И когато непрекъснато се чудете как да прецакате  военните пенсионери, които все още служат като военнослужещи тоест са на пенсия и заплата е редно да одумвате и всички работещи пенсионери в държавата включително депутати, министри, магистрати, цивилните експерти във въоръжените сили, в МВР и в държавната администрация.

18 септември 2024 г. 15:35:38 ч.
oficer

"Технологичен праг" с цел намаляне на бурното кариерно развитие на офицери без практически опиът

Преложените повишения на  минималните престои във военни звания да важат само за завършилите висши военни училища/произведени във военно звание лейтенант след 01.01.2010 г.

18 септември 2024 г. 15:36:44 ч.
И.Кировски

§ 2

Всеки вариант включващ само част от всички звания, е необоснован, евентуално увеличението на престои за, всички звания, да се повиши с една година, би избегнало, въпроси защо на едните се вдига а на други не.

За което предлагам да се предвиди подобна възможност при приемане на какъвто и да е вариант на увеличение.

  • Еднократно военнослужещите да могат да бъдат повишени в звание, ако не отговарят на изискването за минимален срок за престояване от военнослужещите в притежаваното военно звание по Чл.19, при условие че имат ½ (половината) от предвиденият престой в притежаваното военно звание.

Касаещата възможност, да е за тези който, им се вдигнат годините на престоят в звание.

 

18 септември 2024 г. 17:47:43 ч.
oficer

"Технологичен праг" 2

Няма необоснованост, налице е целесъобразност и даване на възможност офицерите изнесли тежестта на реформите и постигналли в края на карирата си изискванията за станаг, поради ангажираността си със служба по частите и безкрайните опити за реформи на парче, да израснат в последно военно звание предвид достигането на предела на АПЗтата през настоящата и 2025 в размер на около 500 бройки свързаните с това освобождаване на възможности.

Целта на моето предложение е даване на предимство за известно време на  посочените офицери пред завършващите офицери след 2010 направо със постигнато ниво за кандидатстване във ВА, но тези колеги са с минимален практически опит. 

Нека да се вдига шум ама наистина. Като се даде вузможност за пенсия и заплата за някои а други не, какво?

За едни удължаване на предел а за други не, какво?

Трансформиране на офицерски длъжнсти в длъжности за цивилни, само за определени хора, докога и какво от това?

Предложението ми въобще не е подобно!

 

19 септември 2024 г. 10:31:43 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

Нека някой юрист да обори това

зачиташе за кадрова след срока на наборната (28. 02. 1096 – 23. 04. 1999 г.), също буди въпроси относно своята законосъобразност. Първата дата е на влизането в сила на отмененият вече ЗОВС, а втората – на правилника към него. Тоест – положение възникнало със закон, беше прекратено на базата на подзаконов норматив.

 

Предлагам : Махнете поправките касаещи курсантите.

 

Основания: Докато курсантите са държани в този противоконституционен статут е неморално да бъдат изнудвани по подобен начин.Не е логично и нормално да се мисли , че младеж на 18 или 19 винаги ще направи най-разумния избор в живота си. И защо всеки студент може да се откаже , да смени специалността си, да вземе диплома и да отиде да работи по света, а само курсанта е длъжен да възстановява пари?!?

19 септември 2024 г. 12:19:50 ч.
oficer

Гратисен период за курсанти

 Предлагам да се въведе един период в порядъка от три или шест месеца, колкото е необходимо курсантът, който се откаже от по-нататъчното си обучение във висше военно училище, да получи пълна военна подготовка /начална и специална/ и това да бъде цената /придобива стаут на запасен и може да бъде мобилизиран/, която курсанта да заплати заради това, че е направил избор, който не може да продъжи да търпи.

Такъв подход ще е честен към курсантите с оглед на изключително високата цена за обучението и изключително дългият срок на договора, който следва да изпълни след обучението си.

Към 31.10.2023 г. курсант отказал се от продължаване на обучението си в НВУ малко преди ра прослужи 3 месеца, следваше да заплати неустойка в порядъка на около четири хиляди и шестотин лева. Считам, че това е неправилно, с оглед на това, че за гражданите, които се привличат за срочна служба в доброволния резерв е създадена възможност да се откажат на всеки етап от подготовката си без санкция и неустойка. 

В такъв начален етап на подготовка и за двете категории лица се изразходват почти едни и същи разходи, но за едните е въведена прекалено голяма неморална и непочтенна санкция.

Въведената възможност за избягване плащането на неустойката - Сключване на три годишен договор за военна служба, да важи при отказ след гратисния период три до шест месеца.

Това би бил правилен и почтен подход, към гражданите от които се изисква да се посветят на офицерството в БА.

19 септември 2024 г. 13:13:39 ч.
borisov_88

Ретроспекция

Съгласно чл. 61 от Правилника за кадрова военна служба (приет с ПМС № 136 от 17.06.1996 г., обн. ДВ. бр.54 от 25 Юни 1996г., отм. ДВ. бр.36 от 20 Април 1999г.),

Чл. 61 Минималният срок за престояване във военно звание е:

1. "младши сержант" (за ВМС - "старшина II степен") - 1 година;

2. "сержант" (за ВМС - "старшина I степен") - 3 години;

3. "старши сержант" (за ВМС - "главен старшина") - 3 години;

4. "Старшина" (за ВМС - "мичман") - 3 години;

5. "младши лейтенант" - 1 година;

6. "лейтенант" - 2 години;

7. "старши лейтенант" - 3 години;

8. "капитан" (за ВМС - "капитан-лейтенант") - 3 години;

9. "майор" (за ВМС - "капитан III ранг") - 3 години;

10. "подполковник" (за ВМС - "капитан II ранг") - 3 години;

11. "полковник" (за ВМС - "капитан I ранг") - 3 години;

12. "генерал-майор" (за ВМС - "контраадмирал") - 2 години;

13. "генерал-лейтенант" (за ВМС - "вицеадмирал") - 2 години;

14. "генерал-полковник" (за ВМС - "адмирал") - 2 години;

Съгласно чл. 46. от Правилника за кадрова военна служба (приет с ПМС № 136 от 17.06.1996 г., обн. ДВ. бр.36 от 20 Април 1999г., отм. ДВ. бр.2 от 5 Януари 2001г.),

Чл. 46 (1) Минималният срок за престояване във военно звание е:

1. "младши лейтенант" - 1 година;

2. "лейтенант" - 2 години;     

3. за всички останали звания - 3 години.

(2) За престояване във военно звание "офицерски кандидат" няма минимален срок.

Съгласно чл. 46 от Правилника за кадрова военна служба (приет с ПМС № 277 от 22.12.2000 г., обн. ДВ. бр.2 от 5 Януари 2001г., отм. ДВ. бр.44 от 12 Юни 2009г.),

Чл. 46. (1) Минималният срок за престояване във военно звание е:

1. "младши лейтенант" - 1 година;

2. "лейтенант" - 2 години;

3. (доп. - ДВ, бр. 61 от 2002 г.) за всички останали звания до полковник включително - 3 години;

4. (нова - ДВ, бр. 61 от 2002 г.) за висшите офицерски звания - 1 година.

(2) За престояване във военно звание "офицерски кандидат" няма минимален срок.

Съгласно чл. 19 от Правилника за прилагане на ЗОВС (приет с ПМС № 46 от 22 март 2010 г., обн. ДВ. бр.25 от 30 Март 2010г., изм. и доп. ДВ. бр.37 от 26 Април 2024 г.),

Чл. 19. Минималният срок за престояване във военно звание е:

1. за всички войнишки звания - 1 година;

2. за всички сержантски звания - 2 години;

3. за "офицерски кандидат - 1-ви клас" - 2 години;

4. за "лейтенант" - 2 години;

5. за "старши лейтенант" - 3 години;

6. за "капитан" ("капитан-лейтенант") - 3 години;

7. за "майор" ("капитан III ранг") - 4 години;

8. за "подполковник" ("капитан II ранг") - 4 години;

9. (изм. - ДВ, бр. 53 от 2011 г., в сила от 12.07.2011 г.) за "полковник" ("капитан I ранг") - 3

години;

10. за висшите офицерски звания - 1 година.

От направената ретроспекция е видно, че за последните 28 години минималният срок за престояване във военни звания:

-      лейтенант, старши лейтенант и капитан не се е променил – съответно 2/3/3 години, като е отпаднало военното звание младши лейтенант, т. е. общият минимален срок за престояване в младши офицерски звания е намалял с 1 година;

-      майор и подполковник се е вдигнал от 3 на 4 години, а за полковник – не се е променил, т. е. общият минимален срок за престояване в старши офицерски звания се увеличил с 2 години;

-      всички генералски звания – срока за престояване се е променил от 2 на 1 година за всяко звание.

С предложения проект общият минимален срок за престояване в старши офицерски звания ще се увеличи с още 3 години или общо 5 години от 1996 г. насам. Каква е обосновката и какъв е отговора на въпроса: Кое налага отново вдигането на минималния престой за военни звания майор и подполковник? Защо минималния срок за престой на едни звания се запазва през годините, на други се намалява, а на трети се вдига 2 пъти с по 1 година?

Предложението ми е направено в предходните коментари.

19 септември 2024 г. 13:16:05 ч.
borisov_88

Към коментара "Технологичен праг 2"

Всичко трябва да важи за всички, не за тези преди родени преди н.е. и тези след н.е. От край време младите са трън в очите на старите – искат да има правила, ама тези правила да важат само за младите. Ако може да има два закона – един за младите и един за старите. Какви предимства искате, за какво предимства? Кой ви е спрял да израствате, че било то и в това последно военно звание, каквото и да е то. Има правила, които важат за всички – отговаряте на условията, учите, стараете се – вървиш напред и обратното. Сетил се Пенчо в края на службата, че иска да израства. Може би, за да вземе 20 заплати за по-високото звание … само предполагам.

19 септември 2024 г. 14:05:49 ч.
oficer

Коментар на коментара

Офицерите не ги деля на млади и стари и не е насочено против някого. Предложението ми е с цел известна компенсация на многобройните промени на "правилата по време на играта", за голяма част от офицерите, които бяха заети с подготовка на войници, учения и поддръжка, екплоатация и работа със сложна и специфична техника и коплекси. За тези офицери нямаше курсове, защото имаше работа. 

Тогава на курсове се изпращаха колеги, които по едни или други причини не бяха подходящи за подобни дейности. До мисля, че към 2010 г. за да се израстне от лейтенант до капитан се изискваше да се сменят поне три длъжности. Понякога това бе с цената на смяна на три гарнизона. След 2010 г. до сега, от лейтенант до капитан се израства при заемане на най-ниската офицерска длъжност и минимален престой във военни звания. Близо 10 г. при това положение се позволяваше директно кандидатстване и влизане във ВА. Т.е КВ директно става ЗКБ или НЩ. Това правилно ли е било?. При переспектива от възраст 58 г. за придобиване право на пенсия, какъв би бил проблема. Аз лично не желая да служа до тази възрат.

19 септември 2024 г. 14:35:40 ч.
borisov_88

До: oficer

Положението е такова, каквото е сега, заради системното натрупване на грешки през годините. Вместо да се решават проблеми, се създават още, и още и още. Няма ясна визия за нищо. Както беше написал някой по-горе - работи се на парче. Почваш при едни условия в системата, излизаш при съвсем други (ако излезеш въобще жив). Не е нормално. Лошото е, че тези неща ги мислят хора от системата, което за мен е необяснимо. Дирекция "УЧРО", толкова години не можаха да измислят как да се преборят с некомплекта в БА, но пък измислих стотици други безумици. Нещата са много... 

19 септември 2024 г. 14:47:17 ч.
И.Кировски

§ 47. В § 26

Предлагам:

§ 47В § 26 от Преходните и заключителни разпоредби към Постановление № 381 на Министерския съвет от 24 ноември 2022 г. за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ДВ, бр. 95 от 2022 г.) се правят следните изменения:

  • В ал. 1 думите „2025 г.“ се заменят с „2024 г.“.

Мотиви:

Видно от публикуваните на сайта на Министерство на отбраната регистри за вакантни длъжности за 2023 г. и 2024 г., ефект от предложените промени няма.

Ако някой военнослужещ желае да се „развива“(премести) има три варианта, по регистър, мотивирано или план предложение, само чрез регистъра, военнослужещ може да упражни без препятствано правото си на избор.

Не публикуването на всички свободни длъжности, с изключение на длъжностите предвидени да бъдат заети от випускниците на военни училища и академии, води до нарушение на основни човешки права, като например, правото на избор и равнопоставеност и създаването на предпоставки за нелоялни практики.

Създава се впечатление за умишлено прикриване на длъжности.

И възниква резонният въпрос, една длъжност бива вакантна и не се публикувана в регистъра на вакантни длъжности от 2023 г. до 2027 г. (съгласно предложените промени) поради ограничението за висок некомплект, има ли нужда от нея?

Ако длъжността е вакантна и е „нежелана“, тя няма да бъде заета, независимо от некомплекта!

 

21 септември 2024 г. 20:19:19 ч.
major78

§ 2. и § 50 удължаваме агонията.

Браво на вносителите, поредната проба-грешка:

§ 2. В чл. 19 т. 2, 3, 7, 8 и 9 се изменят така:

„2. за всички сержантски звания - 3 години;

3. за „офицерски кандидат - 1-ви клас“ - 3 години;

7. за „майор“ („капитан III ранг“) - 5 години;

8. за „подполковник“ („капитан II ранг“) - 5 години;

9. за „полковник“ („капитан I ранг“) - 4 години;“.

Да се прецизира и да се регламентира преходност.

Да приемем, че 2024 съм майор или подполковник и съм заел длъжност съответно за подполковник/полковник по чл.50  - със поправките изпадам в несъответствие.

Да приемем, че съм престоял 3 години майор и януари 2025 г. изпълнявам изискването за минимален престой, след влизане в сила на поправките ще стана подполковник след още една година, което си е дискриминация.

Кой текст регламентира тези случаи?

Предлагам: Завишаването на  минималният срок за престояване във военно звание да започне от следващото военно звание в което бъде произведен военнослужещия.

Пример:

Сега съм майор и минималният срок за престояване във военно звание за подполковник да е 3 г. по сега действащия в разпоредбата на чл. 19 от ППЗОВСРБ, а когато стана подполковник да се прилага промяната.

§ 50. Да не се приема. Промяната ще доведе до по-голям некомплект във Българската армия.

Крайно време е някой да обмисли въпроса : Кой участва в отбраната на страната? Капитан – професор без военно образование командва ББГ? Старши лейтенант доцент без военно образование командва ЗРК?

капитан в длъжностно ниво 28? ? Полковник - началник на отдел/сектор в Командване, ЩАБ, Командир на  военно формирование, кой ще командва в ББГ, нови самолети ,радари, комплекси и кораби  – несериозно

  – старши лейтенант в длъжностно ниво 27? Командир на  военно формирование, кой ще командва в ББГ, нови самолети ,радари, комплекси и кораби ? – несериозно

 

 

24 септември 2024 г. 15:16:46 ч.
И.Кировски

§ 10. В чл. 65, ал. 3

Предложение:

В точка 2 се добавя  след "Военно дело", " - редовна форма на обучение."

2. при приемане на военнослужещ за обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионално направление "Военно дело" – редовна форма на обучение.

Създава се нова точка 3 и се изменя поредността с едно след нея.

3. при приемане на военнослужещ за обучение за придобиване на образователно-квалификационна степен "магистър" по специалност от професионално направление "Военно дело" – задочна форма на обучение, с условие/я за преназначаване на длъжността, посочена в прогнозата за служебно развитие.

Мотиви:

Военнослужещ, кандидатства за „академия“ в задочна форма, един от мотивите е длъжност, която да заеме. Завършва „академията“ и се връща на предишната си "не академична длъжност", и никой не може да го накара да заеме предвидената "академична длъжност". Възниква въпроса защо държавата изразходва една не малка сума за обучение.

 

24 септември 2024 г. 16:42:57 ч.
Иво_69

Въвеждане на по-голяма гъвкавост при назначаване на длъжност

Промяната в годините за престой в дадено звание е наложителна с оглед увеличаването на възможния период на службата. По-големия проблем е в липсата на гъвкавост при назначаване на военнослужещите на длъжност. Особено когато това касае назначаване на военнослужещ с по-ниско звание от званието предвиденото в щата. Бих дал следния пример: Има свободна длъжност за подполковник, но липсват подполковници кандидати за тази длъжност.  Не може да се назначи майор на тази длъжност поради факта, че майора не е завършил ВА, както и липсват кандидати майори със завършена ВА.  В същото време има капитан със завършена ВА, но той не може да бъде назначен на длъжност за подполковник, независимо че има по-висока квалификация от майора без ВА. Да не говорим, че този пример е доста типичен и капитаните със завършена ВА се множат, но не могат да бъдат повишени, защото все още майорите без ВА са заели тези места. В тази връзка е желателно е да се преразгледат нормативните разпоредби и те така да се променят, че това да е възможно. Водещото в случая трябва да бъде квалификацията/преминатото обучение за съответната длъжност, а не притежаваното звание.

Предложение: Създаване на възможност за назначаване на военнослужещ притежаващ по-ниско звание на по-висока длъжност въз основа на изпълнени изисквания по отношение на квалификацията / преминато обучение за съответната длъжност.

 

26 септември 2024 г. 10:46:44 ч.
nikolaikolev

§ 2. В чл. 19 т. 2, 3, 7, 8 и 9 да се изменят така:

§ 2. В чл. 19 т. 2, 3, 7, 8 и 9 да се изменят така:

„2. за всички сержантски звания - 3 години;

 3. за „офицерски кандидат - 1-ви клас“ - 3 години;

 7. за „лейтенант“  - 3 години;

 8. за „старши лейтенант“ - 4  години;

 9. за „капитан" - 5 години;“.

Мотиви:

При така предложените промени всички офицерски звания ще бъдат обхванати, като се вземе мотива, че "Анализите по отношение кариерното развитие на военнослужещите от 2020 г. до настоящия момент показват, че минималния срок за престояване във военно звание в контекста на общата продължителност на военната служба е твърде кратък, което води до небалансирано израстване във военно звание". 

За да бъде балансирано израстването във военно звание, то в обхвата му не бива да бъдат променяни престоя на старшите офицери, а на всички офицери! В тази връзка предагам да бъдат променени престоите в младши офицерски звания както следва - на лейтенант, старши лейтенант и капитан. По този начин няма да има ощетени и дискриминирани. Друг мотив е и, че много от офицерите никога през службата си не могат да достигнат старши офицерско звание и се пенсионират или напускат армията като младши офицери, а увеличената пределна взраст за военна служба не обхваща само старшите, а всички офицерски звания! 

С така направени промените, ще бъдат обхванати всички офицери, никой не завършва военните училища като старши офицер и по този начин старшите офицери няма да бъдат дискриминирани с тези поправки за сметка на младшите офицери, като по този начин не се нарушава и принципа за равнопоставеност на военнослужещите в въоражените сили на Република България.

 

30 септември 2024 г. 11:20:50 ч.
Васил Василев

Привеждане в съотвествие на ППЗОВСРБ в съответствие с чл. 164 от ЗОВСРБ

ППЗОВСРБ в частта на чл. 84 и § 1 от ДР не отговаря на настъпилите от 01.09.2021 г. изменения в чл. 164, т.1 от ЗОВСРБ. За целта предлагам в:

1. В чл 84 да се направят следните изменения:

а) в ал. 1. след думите "организационно-щатни промени" да се добави текстът "въз основа на акт на Министерския съвет или на министъра на отбраната,";

б) в ал. 1, т. 3 текстът "в изпълнение на акт на Министерския съвет" да се заличи.

2. § 1, т. 3 от ДР да придобие вида:

"Организационно-щатните промени се извършват или организират със заповед на министъра на отбраната в резултат на което се извършват промени в утвърдените длъжностни разписания/щатове на отделните военни формирования и съответни структури." 



  

30 септември 2024 г. 16:50:15 ч.
oficer

Повишаване на минималния срок за престояване във висши военни звания

Колеги,

Улисани в предлаганите от УЧР шмекерии, ни убягва съществения проблем с минималния престой в звание, а именно увеличаване на минималния срок за престой в звание "Бригаден генерал" и съответващото му морско звание и "Генерал-майор", съответно на:

"Бригаден генерал" - 3 години

"Генерал-майор" - 3 години.

Според мен е целесъобразно да се прекрати спринтирането до звание - "Генерал-лейтенант", за да се кали в завъртането на определен цикъл от живота на дадено формировани, структура, вид въоръжена сила, съответният кандидат и да се докаже, че е способен да допринесе за организацията и личния състав, който води и управлява.

 

01 октомври 2024 г. 10:36:18 ч.
alexandrov_ak@yahoo.com

статута на курсантите в момента е противоконституционен

Конституция (чл 16 и 48), Всеобща декларация за правата на човека(чл 23), Харта за правата на ЕС(чл 15) - гарантират правото на труд.

Как и защо обучаемият във ВВУЗ е лишен от него? Какво обезщетение получи курсанта , откомандирован след парашутен скок 2021 година? Писах на НВУ да ги питам- не отговориха! Сигурно защото въобще не е за казване? Ако в учебната спарка беше загинал курсант - пак ли ще обяснявате , че курсантите са просто обучаеми, едва ли не студенти?

И войника в новобрански център, и резервиста стажа му тече от първия ден. Защо курсатна умишлено се държи в това безсмислено положение "кадрови военнослужещ с особен статут"?

Ще обявите ли в кандидаткурсантската кампания догодина , че нарядите, гасене на пожари и доброволния труд за амфитеатъра се очаква курсантите да си платят за тях за да им се зачете за стаж? Само че ако постъпите честно и го направите- сегашното незавидно положение с приема , ще се стори непостижим блян на кадровите органи. Мдаммммм:-(

Предлагам: Планираните промени да не се осъществяват.

Основание: Нещата са толкова изначално объркани още от военното училище, че докато не се реши по справедлив и конституционносъобразен начин въпроса със стажа от военното училище, всичко ще е "на парче" и във висша степен неморално. 

01 октомври 2024 г. 15:48:36 ч.
И.Кировски

Предложение за параграф 50

Предложение на съдържанието на:

§ 50. В Класификатора на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, Приложение към член единствен на Постановление № 309 на Министерския съвет от 2018 г. (обн., ДВ, бр. 105 от 2018 г., изм. и доп., бр. 86 от 2019 г., бр. 67 от 2021 г., бр. 29 от 2022 г., бр. 43 от 2023 г. и бр. 37 от 2024 г.) се правят следните изменения и допълнения:

1. В Длъжностно ниво 28:

а) на ред 14, в колона 4 се добавя код 1228 9014;

б) на ред 14, в колона 5, думите „кп1, кп5” се заменят с „ко1, кп1”;

в) създава се ред 15:

15.

Професор

ОН2/ТН2

1228 9015

1328 9015

1428 9015

1528 9015

ко5, кп5

2. В Длъжностно ниво 27:

                а) на ред 6, в колона 4, се добавя код 1127 9006;

                б) на ред 6, в колона 5, думите „кп1, кп5” се заменят с „ко1, кп1”;    в) на ред 7, в колона 4, пред кода „1227 9007” се добавя код „1127 9007;

      г) създава се ред 12:

 

12.

Доцент

ОН2/ТН2

1127 9012

1227 9012

1327 9012

1427 9012

1527 9012

ко5, кп5

3. В Длъжностно ниво 24:

а) на ред 1, в колона 4, се добавя код 1124 9001

б) на ред 1, в колона 5, думите „кп1, кп5” се заменят с „ко1, кп1”;

б) създава се ред 26:

26.

Главен асистент

ОН2/ТН2

1124 9026

1224 9026

1324 9026

1424 9026

ко5, кп5

4. На длъжности от „Класификатор на длъжностите на военнослужещите в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия“, на който е предвидена възможността, на длъжност с еднакво наименование и длъжностно ниво да бъде назначен, военнослужещ от кариерна област „командна“(ко1)/кариерно поле „командно“ (кп1) или кариерна област „професионална“(ко5)/кариерно поле „професионално“(кп5), при липсата на предвидените, код по длъжностно ниво и кариерно поле/кариерна област/професионална поле/професионална област в длъжностното разписание, могат да бъдат назначени военослужещите отговарящи на изискванията на чл. 50. и чл. 51б.

01 октомври 2024 г. 15:50:06 ч.
И.Кировски

Мотиви към предното му предложение относно параграф 50

Мотиви относно т.1-3:

С предложените промени се избягва дискриминационен казус между, кариерна област „професионална“/кариерно поле „професионално“ и кариерна област „командна“/кариерно поле „командно“.

И така се постига равнопоставеност между двете „направления“.

А имено:

  •  длъжността „Професор“ може да бъде заемана от капитан от ко1, с код 1228 9014 и ко5, с код 1228 9015,
  •  длъжността „Доцент“ може да бъде заемана от старши лейтенант от ко1, с код 1127 9012 и ко5, с код 1127 9012,
  • длъжността „Главен асистент“ може да бъде заемана от старши лейтенант от ко1, с код 1124 9001 и ко5, с код 1124 9026.

Мотиви относно т.4:

В „Класификатор на длъжностите на военнослужещите в министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия“, е предвидена възможността, на едни и същи длъжности и длъжностно ниво с еднакво найменование (за справка, 96 бр. („48 двойки“) от общо 388 бр. за офицери.) да бъде назначен, военнослужещ от кариерна област „командна“(ко1)/кариерно поле „командно“ (кп1) или кариерна област „професионална“(ко5)/кариерно поле „професионално“(кп5) съобразено със изискванията на Заповед ОХ-652/08.08.2018 г. на министъра на отбраната, изменена и допълнена с ОХ-749/30.08.2021 г. на министъра на отбраната, за определяне на гражданските специалности за кариерна област „професионална“ и кариерно поле „професионално“.

При изготвяне на длъжностните разписания, по не ясни причини се използва само една/о от двете области/направления (ко или кп), в следствие на което се намаляват възможностите за избор на кандидат за заемане на вакантна длъжност от ръководителя на организационата еденица. Организационно-щатни промени не се правят всяка година, с което една длъжност е възможно да е вакантна, две, три и т.н. брой години. Хипотезата при, наличие на кандидат, отговарящ на изискванията, но в другото направление,  предвидено в „класификатора на длъжностите“, но не е вписано в длъжностното разписание е пречка за назначаване.

След направена справка от проведени конкурси в Министерство на отбраната, побликуваните обяви, относно академичният състав, дори и при тях (в класификатора на един ред се предвиждат и двете полета) е обявено само едното, командно или професионално направление, с което се ограничава избора на подходящ кандидат.

Няма изрична забрана, в длъжностното разписание, да не се вписват и двете направления съгласно класификатора, но не се практикува. Професионалното направление е „спомагателно“ и е възможно да бъде използвано по пълноцено съобразено с класификатора на длъжностите.

С предложението се постига намаляване на административнното натоварване на звената по командната верига, във връзка с посоченият казус, промяната не засяга промяна на длъжносно ниво и или задължения, не води до повишаване на финансовите разходи, и в крайна сметка води до гъвкаво използване на човешкият ресурс, също така създава възможност за намаляване на некомплекта.

 

 

02 октомври 2024 г. 11:42:24 ч.
Васил Василев

Подобряване на текстове в ППЗОВСРБ

Предвидени са много изменения на ППЗОВСРБ, с цел подобряване на текстовете. Не е помислено за следния проблем: ППЗОВСРБ урежда реда и условията за прекратяване на договора за военна служба на военнослужещ, като в чл. 73 са разписани изисквания към съдържанието на заповедта за прекратяване на договора за военна служба и е определен срок за сдаване от 3 работни дни до 2 месеца в зависимост от спецификата на длъжността. Сдаването на голяма част от длъжностите за военнослужещи, може да се извърши за един ден, а разпоредбите на чл. 73, ал. 3 задължава в заповед за прекратяване на договора за военна служба да се определи срок за сдаване не по-кратък от три работни дни. Това води до излишно задържане на служба на военнослужещи, които може да сдадат длъжността си за един ден, като по този начин на тези военнослужещи се изплаща възнаграждение без да е наложително тяхното оставане на служба (излишни разходи за ведомството).

За разрешаване на проблема е необходимо в чл. 73, ал. 3 от ППЗОВСРБ да се заличи текста „от 3 работни дни“.