Обществени консултации

проект на НАРЕДБА за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 12.08.2016 г. за приемане и преместване на ученици в училищата по изкуствата

С проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 2 за приемане и преместване на ученици в училищата по изкуствата се регламентира провеждането на изпит по специалността за всички музикални инструменти  при приема в пети клас. Едновременно с това се дава възможност ежегодно след анализ на специалностите, по които има обучение в четвърти клас и на потенциалните кандидати,  съответното училище да взима решение за инструмент или група инструменти, по които приемът да се извършва за съответната година само с изпит по солфеж.

Мотивите са свързани с наличието на ученици, които изучават музикалните инструменти контрабас, обой, кларинет, фагот, саксофон, тромпет, валдхорна и цугтромбон още от първи клас в училищата по изкуствата. В цитираната разпоредба се съдържа същата възможност и  за кандидатите за народните инструменти - гайда, гъдулка, кавал и тамбура, които вече се изучават от първи клас в много училища.  До момента кандидатите за прием по тези инструменти са полагали изпит само по солфеж. По този начин се създават равнопоставеност между учениците, които свирят на даден инструменти и се готвят в продължение на няколко години за изпита за проверка на способностите.

С предложените промени се  намалява ролята на изпита по солфеж за сметка на изпита по специалността, както е до момента за останалите класически музикални инструменти. При решение за дадени инструменти или група инструменти изпитът да бъде само по солфеж,  броят на местата за тях ще  се публикува на интернет страницата на училището и  ще се обявява на достъпно място в сградата му при обявяването на прогнозното разпределение на план-приема за съответната година.

 

Основна цел на предлагания проект на наредба е да се създадат ясни правила за кандидатстване в училищата по изкуствата към Министерството на културата.

 

 

Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:

Прилагането на наредбата не изисква допълнителни финансови средства и няма да доведе до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.


Дата на откриване: 27.8.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Култура
Дата на приключване: 27.9.2024 г.
Коментари
Добави коментар
 
27 август 2024 г. 22:35:52 ч.
Aziti

А след седми клас, какво?!

На всички приети ученици след пети клас да им се гарантира място след седми клас, АКО те самите искат да продължат да се обучават в училището с инструмента, с който са влязли в пети клас. АКО решат да сменят инструмент или специалност, да кандидатстват наравно с другите нови кандидати.

 

ЗАЩО ли?!

 

За да се намали ролята на бюрократите, които разиграват игрички и си играят със съдбите и талантите на децата.

 

Промени в бройките, като например намалянето им на ПОЛОВИНА, и изхвърляне на половината деца пред вратата на училищеТО с довода, че това било КОНКУРС и имало деца с по-добри (субективи) оценки, е меко казано (де)мотивиращо, .... и (не)културно.

 

29 август 2024 г. 16:22:43 ч.
Aziti

ясни правила за кандидатстване И ясно бъдеще

Като се почнали да правите ясни правила за кандидатстване, нека да се направят и ясни правила за напускане по лично желание, по вътрешно желание, по желание на трети...

 

Моля да информирате родителите защо и за какво кандитстват децата ИМ и какво славно бъдеще ИМ е предочертано от културните хора.

Има деца с талант и без талант. Има деца на музиканти и на немузиканти. Има деца, които трябва да станат музиканти и да продължат родовата пътека и деца .... пълнеж, статисти, публика, ....

Всяка година още при приема може да се сметне каква е квотата на едните, вторите, третите, четвъртите и да се предвиди кой докъде ще го докара и кой ще изхвърчи рано или късно след като си изпълни задачата да свири във въздуха, да се покланя, да ръкопляска на другите, да води публика, да води спонсори и дарители, ...

Но да караме по същество. Каква е целата на образованието и какво трябва да стане един ден от тези деца - наши деца, солисти, участници в ансамбъл, участници в оркестър, участици в бенд, дрънкачи за обща култура, публика със слух, културна публика, ....

Да видим какво става с талантите и тяхното умишлено използване и културно затриване с цел НАШИТЕ деца да се развият с тяхна помощ. Не случайно преди години бе затрит и младежкия оркестър към Европейския съюз. Все някой трябва да може и да свири, но когато дойдат на световно пътешествие връзкарите и няма кой да ги дърпа напред, се стига до мисия невъзможна и разпад...

 

Но да останем в наши води... Моля всяко национално училище да дефинира с какви деца може и иска да работи и до къде иска и може да ги обучи културно, за да е ясно на всички предварително и да няма разочарования и сълзи в детските очи.







Да не забравяме, че освен руската школа има и други школи на този свят и малки отклонения от отъпканата пътека може да се рискуват в името на децата и таланта.

 

29 август 2024 г. 16:23:24 ч.
Aziti

Всяко локално училище със свои правила и цели

В кое национално училище в страната какви деца проявяват интерес да се обучават и с каква цел, както и в каква посока бута конкретното училище и чии нужди задоволява (кой какво очаква от училището на место ниво - община, отдел култура, консерватория?! В зависимост от локалните дадености трябва да са И критериите за прием. Универсални правила за всички национални училища в страната към момента според мен не може да има, а ако бъдат наложени тези правила отново ще трябва да се променят след няколко години, защотот ще са неприложими за цялата страна. Може би това правило е добро за София, но не и за провинцията, където развитието на децата е според локалните дадености. Да навремето е имало общи паравила, но е имало и мрежа от читалища и подготовката на децата е била съвсем друга. Навремето учениците не са можели да следват след музикално училище медицина, а само да продължат да се обучават в същата сфера.

 

Тук трябва да се повдигне въпросът за финансирането... Колко струва на държавата музикалното обучение на едно дете?! Моля да направите статистика и да ни информирате в зависимост от флуктуацията в сферата. Кой кога и защо се отклонява от музикалната пътечка и в каква посока се пренасочва?!