Обществени консултации

Консултационен документ относно проект на Закон за обществения транспорт

Чрез обществената консултация се канят всички заинтересовани страни да дадат предложения и коментари по изготвянето на проект на Закон за обществения транспорт. Законопроектът ще създаде правна уредба за:

- Транспортно планиране и Национална транспортна схема;

- Интегрирани транспортни услуги;

- Правила за възлагане на задълженията за извършване на обществената услуга превоз на пътници;

- Компенсиране при извършване на дейността по обществен превоз на пътници;

- Критерии за качество и безопасност;

- Права на пътниците;

- Тарифиране и превозни документи и др.

От заинтересованите страни се очаква да отговорят на поставените за обсъждане въпроси, да дадат предложения и коментари по основните направления, посочени в структурата на законопроекта, както и предложения за допълнителни въпроси, които следва да намерят решение в бъдещия Закон за обществения транспорт.

 

Анита Ангелова

Началник отдел „Стратегическо развитие на видовете транспорт“

Дирекция "Национална транспортна политика"

Министерство на транспорта и съобщенията

тел. 02/ 9409 596

email: aangelova@mtc.government.bg


Дата на откриване: 31.7.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Транспорт
Дата на приключване: 29.9.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
05 август 2024 г. 10:34:20 ч.
akmail

Въпроси за обсъждане - 1

1.Представител на коя заинтересована страна сте?   Потребител

2. Как определяте качеството на обществения превоз у нас? Добро

3.  Считате ли, че организацията на пътническите превози по действащото българско законодателство отговаря на съвременните условия и по какъв начин, според Вас, тя би могла да бъде подобрена?  Най-добре е държавата да стои настрана и да не се опитва да организира каквото и да било. Свободният пазар ще реши всичко.

4. Какви проблеми на обществения транспорт, произтичащи от действащото законодателство, сте идентифицирали? Пречи се на свободната конкуренция.

5. Какви според Вас са причините за възникване на проблемите? Намесата на държавата води до изкривяване на пазара и до непазарно поведение на някои от превозвачите.

6. Какви са допринасящите за идентифицираните проблеми фактори от заобикалящата среда? Остарял начин на мислене.

7.  Какви са последствията от възникването на идентифицираните проблеми? Нежелание на превозвачи от други държави членки на ЕС да навлязат на българския пазар, което вреди на конкуренциятя и сваля качеството на превозните услуги. 

05 август 2024 г. 10:51:47 ч.
akmail

Въпроси за обсъждане - 2

8. Считате ли, че с изготвянето на нов Закон за обществения транспорт и съответна подзаконова нормативна рамка, ще се подобри качеството на пътническите превози и ще се разрешат идентифицираните проблеми?

Не, само ще се увеличи административната тежест.

9. Считате ли за подходящо с новия Закон за обществения транспорт да се регламентира процедура за достъп на превозвачи, които желаят да осъществяват превози на търговски принцип?

Не. Съгласно чл. 19, ал. 1 от КРБ "Икономиката на Република България се основава на свободната стопанска инициатива". Така че държавата не трябва да ограничава по какъвто и да е начин достъпа до пазара на транспортни услуги на превозвачи, желаещи да работят изцяло на търговски принцип (без да ползват субсидии).

10. Считате ли, че обединяването на разписанията от железопътния и автобусния транспорт в Национална транспортна схема ще направи обществения транспорт по- ефективен, достъпен и привлекателен за потребителите?

Не. Първо държавата трябва да гарантира, че ще се спазват разписанията, особено от страна на жп превозвачите. 

11. Подкрепяте ли въвеждането със Закона за обществения транспорт на единен превозен документ за цялата страна за сухопътен превоз на пътници?

Не. Няма смисъл от общ билет за няколко превоза, защото ако единият превоз закъснее и поради това пътникът изпусне следващият, той просто ще си загуби парите, платени за втория превоз. Никой пътник няма да иска да закупи общ билет, без да е сигурен, че всички превози, за които той ще важи, ще бъдат изпълнени по разписание.

12. Подкрепяте ли регламентиране на изрична възможност на общини или области да се сдружават с цел създаване и организиране на интегрирани транспортни услуги?

Не. Свободата на сдружаване е гарантирана от Конситуцията.

13. Подкрепяте ли въвеждане на задължителни стандарти за качество и безопасност, които да подобрят транспортната услуга?

Не. Ако се окаже, че няма превозвач, който да покрива въпросните стандарти, населението ще остане без достъп до транспортни услуги.

14. Считате ли за необходимо създаването на нова организационна структура, която най-общо да поеме всички функции, свързани с транспортното планиране, разпределението на средствата за компенсации на операторите, контрол по изпълнението на договорите за възлагане и др.

Не. Само ще се увеличи административната тежест, което ще оскъпи транспортните услуги.

15. Описаните предложения ще доведат ли до благоприятни или неблагоприятни последици за гражданите и бизнеса и какви?

Последиците ще бъдат неблагоприятни и ще се изразяват най-вече във влошаване на достъпа до транспортни услуги. 

16. Направете като заинтересовани страни всякакви други коментари, предложения и забележки, на които считате за необходимо да бъде обърнато внимание.

Да се ограничи вмешателството на държавата и транспортните услуги да започнат да се регулират изцяло по правилата на свободния пазар.