Обществени консултации

Уведомление № 62-00-180 от 26.07.2024 г.

Министерство на културата уведомява заинтересованите лица, че открива производство по издаване на общи административни актове на министъра на културата за утвърждаване на:

1.       Програма "Читалища" за предоставяне на средства по чл. 1, ал. 5, т.5.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024г.

2.        Програма "Нематериално културно наследство" за предоставяне на средства по чл. 1, ал. 5, т. 5.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024г.

3.        Програма „Медийна и информационна грамотност в обществените библиотеки“ за предоставяне на средства по  чл. 1, ал. 5, т. 5.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024г. 

4.      Програма „Технологично обновление, технологично оборудване и насърчаване на четенето“ за предоставяне на средства по чл. 1, ал. 5, т. 5.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024г.

5.     ПРАВИЛА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНКУРСНИ СЕСИИ  ЗА ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОЕКТИ В ОБЛАСТТА НА НЕМАТЕРИАЛНОТО КУЛТУРНО НАСЛЕДСТО.

 

Заинтересованите лица и организации могат да участват в производството по издаване на акта, на основание чл. 69, ал. 1, т. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, чрез представяне на писмени предложения и възражения, които могат да входират на следния адрес:

Министерството на културата

гр. София 1040

бул. „Александър Стамболийски“ № 17

или

на e-mail адрес: d.dimova@mc.government.bg и о.stefanova@mc.government.bg

Заинтересованите лица и организации имат право на достъп до цялата информация, съдържаща се в преписката по издаване на общия административен акт, която могат да получат в дирекция „Международно сътрудничество, европейски програми и регионални дейности“ в Министерството на културата, стая № 311.


Дата на откриване: 26.7.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Култура
Дата на приключване: 26.8.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
04 август 2024 г. 16:42:39 ч.
vivelev

Необходимост от предварителен анализ и извеждане на приоритети!

Посочените конкурсни програми по същество не са нови за МК. Посочените в тях дейности, под една или друга форма, са реализирани като програми на министерството през последните близо 20 години. Самите програми са целево ориентирани, като са посочени приоритетини направления и конкретни бенефициери. 

Поради естеството на материята, както и липсата към момента на предварително публичнооповестено от страна на администрацията на МК проучване/анализ/доклад, пораждат се поредица от въпроси относно целесъобразността на програмите в този им вид. Но най-вече - може ли при липсата на подробен и ясен анализ на ситуацията в отделните сектори, които са обект на програмите, с отчетени в него изводи и препоръки, както и набелязване на конкретни предложения да се пристъпва към осъществяването на подобни програми? Още повече в срокове и за средства, които са посочени в публикуваните отделни документи. Същите безспорно са необходими за поддържане на културната инфраструктура, но без анализ те не биха постигнали цели, особено в по-дългосрочен план.



Ето защо, първоначално е нужно да се даде отговор поне на някои въпроси, между които:

1. Направен ли и анализ по отношение въздействието на реализираните през годините програми по отделните направления, които в момента са изведени. Ако има такъв то той публикуван ли е?

2. Изведените приоритетни направления в настоящите програми, както и посочените дейности, които следва да бъдат обект на интервенция в резултат на анализ, който е посочил необходимостта от тях ли е?

3. Защо има смесване на отделни бъдещи бенефициари и поставянето им на равни начала - напр. читалища и читалищни сдружения? Това са два отделни юридически субекта, които макар и да имат определена близост и сходство в практиката са напълно различни.

4. В общата обява са посочени названия на отделни програми, които след преглед на документите става ясно, че са изписани в непълен вид - напр. под т.2 е написано "Програма "Нематериално културно наследство", а в документите става ясно, че има конкретизиране - "Програма "нематериално културно наследство - за професионални ансамбли".

5. Посоченият срок за реализиране на подобни програми – до края на календарната 2024 г., реализуем ли е с оглед на това, че програмите реално ще стартират най-рано през м. септември на същата година?

След ясен отговор на тези въпроси може да се направи дискусия и по параметрите в отделните програми, защото и там има известни неясноти, пропуски и други пораждащи въпроси моменти. питът от последните години показва, че такива програми се посрещат с интерес и са обект на различни дискусии във връзка с осъществяването им. Опитът от последните години показва, че такива програми се посрещат с интерес и са обект на различни дискусии във връзка с осъществяването им. Освен това, разпределят се публични средства към публични организации. Това поражда необходимостта от правилен подход при целевото ориентиране на програмите, както и ясни правила на провеждане, реализиране и отчитане на подобни конкурсни сесии.