Обществени консултации

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата,извършващи превози за собствена сметка

С проекта на наредба се цели да:

-бъдат въведени в националното законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския  парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година относно единните процедури за проверка на автомобилния превоз на опасни товари (OB, L 274 от 24.10.2022 г.) (Директива (ЕС) 2022/1999);

-се осигурят мерки за прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022  година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия (OB, L 129 от 3.5.2022 г.) и на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/694 на Комисията от 2 май 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) 2016/403 по отношение на нови тежки нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач (OB, L 129 от 3.5.2022 г.).

С проекта на наредба се изпълнява частично мярка 88, заложена в Плана за действие за 2024 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз.

С предложените в § 1 промени в чл. 14 се създават ал. 7 и 8, като се въвежда възможност при извършване на пътна проверка на регистрирано в друга държава членка превозно средство, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да изисква необходимата информация за изясняване на случая от държавата членка, където е регистрирано превозното средство или където е установено предприятието. Въвежда се и задължение за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ при получено искане за предоставяне на информация за регистрирано превозно средство или за установено предприятие на територията на Република България, да извърши проверка в предприятието и да предостави исканата информация на останалите заинтересовани държави членки.

С § 2 се създава чл. 18а, като с ал. 1 се въвежда задължение за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да докладва на компетентните органи на държава членка, където е регистрирано пътното превозно средство или където е установено предприятието, за установени тежки или повторни нарушения, които застрашават безопасността на превоза на опасни товари на територията на Република България, като е предвидена и възможност да изиска предприемането на подходящи мерки по отношение на нарушителите. С ал. 2 се въвежда задължение за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да  извършва проверки в предприятия, установени на територията на Република България, когато е получен доклад от компетентен орган на друга държава членка, в която са установени тежки или повторни нарушения относно осъществен превоз на опасни товари от пътно превозно средство на съответното предприятие.                

С предложените в § 1 и § 2 промени се въвеждат изисквания на Директива (ЕС) 2022/1999 относно докладване на компетентните органи на държавата членка, където превозното средство е регистрирано или където предприятието е установено, за установени тежки или повторни нарушения, които застрашават безопасността на превоза на опасни товари, извършването на проверки в предприятията и уведомяването за всички мерки, взети по отношение на съответното предприятие.

С предложените в § 3 промени в чл. 19 се въвежда нова класификация на нарушенията в зависимост от степента им на риск за безопасността на движението, като освен броя и вида им, се взема предвид и честотата на извършването им. Класифицираните до момента като сериозни нарушения (СН) с коефициент на тежест 2 стават тежки нарушения (ТН) с коефициент на тежест 10, а много сериозните нарушения (МСН) с коефициент на тежест 3 се заменят с много тежки нарушения (МТН) с коефициент на тежест 30. Въвежда се и категорията най-тежки нарушения (НТН) с коефициент на тежест 90. Степента на риска за дадено транспортно предприятие ще се изчислява, както е предвидено в ал. 4 на чл. 19, по формула, отчитаща броя, тежестта и честотата на възникване на нарушенията и резултатите от проверките, при които не е установено нарушение, както и дали дадено предприятие за автомобилни превози използва интелигентен тахограф на всички свои превозни средства съгласно глава II от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 година относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт.

С предложената ал. 6 се предвижда честотата, над която повторните нарушения се квалифицират като по-тежки, да се определя по реда, посочен в Приложение II към Регламент (ЕС) 2016/403.

С горепосочените предложения се осигурява прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022 година за установяване на единни правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия. Използването на формулата за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия ще допринесе значително за хармонизирането на практиките за правоприлагане в целия Европейски съюз и ще гарантира, че всички водачи и транспортни предприятия ще бъдат третирани еднакво по отношение на проверките и санкциите съгласно приложимите правила на Европейския съюз.

С направеното предложение в § 5 се изменя Приложение № 4 към чл. 14, ал. 3 от наредбата по отношение на съдържанието на контролния лист за пътни превозни средства, превозващи опасни товари (ADR). С предложението се въвеждат изисквания на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския Парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година относно единните процедури за проверка на автомобилния превоз на опасни товари.

В Приложение № 4 се въвежда контролен списък от нарушения, които всички държави членки считат за достатъчно тежки, за да доведат до прилагане по отношение на съответните превозни средства на подходящи мерки, в зависимост от обстоятелствата или изискванията за безопасност, включително, когато е целесъобразно, до отказ съответните превозни средства да бъдат допуснати в Европейския съюз. По този начин проверките ще  се извършват, като се използва списък от общи елементи, приложим при превоза на опасни товари навсякъде в Европейския съюз. Съответните проверки ще обхващат всички пратки с опасни товари, които се превозват по пътищата, изцяло или частично на територията на държавите членки, независимо от мястото на отпътуване или местоназначението на товарите, както и държавата, където е регистрирано превозното средство.

В изпълнение на изискванията на чл. 3, ал. 4, т. 1 от Постановление № 85 на Министерския съвет от 2007 г. за координация по въпросите на Европейския съюз  е изготвена таблица на съответствие на проекта на наредба с разпоредбите на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския  парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година относно единните процедури за проверка на автомобилния превоз на опасни товари. Проектът на наредба е съгласуван и в рамките на Работна група 9 „Транспортна политика” към Съвета по европейските въпроси.

Не са необходими финансови и други средства за прилагането на новата уредба, а приемането на наредбата не оказва въздействие и върху държавния бюджет.

На основание чл. 26, ал. 2-4 от Закона за нормативните актове проектът на наредба заедно с доклада към него са публикувани за обществено обсъждане на интернет страниците на Министерството на транспорта и съобщенията и на Портала за обществени консултации на Министерския съвет за срок от 30 дни.

 

Лице за контакт:

Владимир Колев

Главен директор на главна дирекция „Автомобилна инспекция“

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“

тел. 02/9308835

ел. поща: vkolev@rta.government.bg

 


Дата на откриване: 27.6.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Транспорт
Дата на приключване: 29.7.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
29 юли 2024 г. 19:14:51 ч.
office_BITSA

Становище на БИТСА

Становище на БИТСА по проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка.

В мотивите към проекта е посочено че проекта се цели да бъдат въведени в националното законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския  парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година относно единните процедури за проверка на автомобилния превоз на опасни товари (OB, L 274 от 24.10.2022 г.) (Директива (ЕС) 2022/1999) и да се осигурят мерки за прилагането на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022  година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия (OB, L 129 от 3.5.2022 г.) и на Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/694 на Комисията от 2 май 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) 2016/403 по отношение на нови тежки нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач (OB, L 129 от 3.5.2022 г.).“.

В същото време в сега действащата наредба, на първо място в чл. 8 е посочено, че „Контролните проверки за осъществяване на автомобилните превози в съответствие с изискванията на Закона за автомобилните превози, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014) се организират и извършват от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА")“. Никъде не става ясно, че се извършват проверки в съответствие с Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския  парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година. В Директивата има и други изисквания освен обмен на информация, докладване за тежки нарушения и контролен лист. Считаме, че предложените текстове нямат пълно съответствие за въвеждане в националното законодателство на Директива (ЕС) 2022/1999 на Европейския  парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 година.

На второ място искаме да уточним, че Наредба Н-14/27.08.2009 г. на МТС транспонира Директива 2014/45 на ЕП и на Съвета относно крайпътната техническа проверка на изправността на търговски превозни средства, които се движат на територията на Съюза, и за отмяна на Директива 2000/30/ЕО. В цитираната директива е посочен обхвата на проверките, изчисляване на тежестта на нарушенията съгласно извършваните проверки, изискванията към проверяващите, формула по която се изчислява общата степента на риска на предприятието и формула за изчисляване на годишната степен на риска. Тези формули за определяне на риска са съобразени с таблицата на нарушенията към директивата и нямат нищо общо с определянето на репутацията на превозвача както е определено в Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18 март 2016 година за допълнение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на класификацията на тежките нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач, и за изменение на приложение III към Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и съответно формулата в Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022 година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия, които имат съвсем други цели. Нашето виждане е, че посочените два регламента имат отношение към Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България  и Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, Издадена от министъра на транспорта и съобщенията, защото те касаят репутацията на превозвача.

 

 
 

 

 

 

29 юли 2024 г. 19:15:45 ч.
office_BITSA

Продължение на становище н БИТСА

Също така обръщаме внимание, че в чл. 10, ал. 1 от действащата Наредба стои старото заглавие на Директива 2006/22/ЕО, а именно „Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. относно минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕИО) № 3820/85 и (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт, и за отмяна на Директива 88/559/ЕИО на Съвета (ОВ L 102 от 11.04.2006 г., стр. 35-44, специално издание на български език: Глава 07, Том 15, стр. 187-195)“, което е изменено с чл. 2 на Директива (ЕС) 2020/1057 на Европейския парламент и на Съвета от 15 юли 2020 година за определяне на специфични правила във връзка с Директива 96/71/ЕО и Директива 2014/67/ЕС за командироването на водачи в сектора на автомобилния транспорт и за изменение на Директива 2006/22/ЕО по отношение на изискванията за изпълнение и Регламент (ЕС) № 1024/2012

Има още множество пропуски, неточности и грешки при опита за въвеждане в националното законодателство на посочените по-горе европейски документи, за това считаме, че предложения проект трябва да се оттегли и преразгледа преди да бъде приет. Изразяваме нашата готовност за съдействаме, ако е необходимо при изготвянето н нов проект.  

С уважение

Дамян Войновски

Изпълнителен директор на БИТСА