Обществени консултации

Проект на НИД на Наредба № 14 от 2023 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по интервенциите в лозаро-винарския сектор, включени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 година

 

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 14 от 2023 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по интервенциите в лозаро-винарския сектор, включени в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 година

 

С промените в наредбата ще се осигури ефективното управление на остатъчния бюджет след проведените първи приеми.

 

 Отговорна структура:

 дирекция „Пазарни мерки и организации на производители”,

 Министерство на земеделието и храните

 Електронен адрес:

 KTuteva@mzh.government.bg

 


Дата на откриване: 4.4.2024 г.
Целева група: Всички заинтересовани
Сфера на действие: Земеделие и селски райони
Дата на приключване: 7.5.2024 г.
Коментари
Коментари
Добави коментар
 
07 май 2024 г. 16:54:15 ч.
tzviatkov

Предложение

§ 1. В чл. 8, ал. 2, т. 13 накрая сe добавя „както и за парцели засадени преди по-малко от 3 години преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ, за които не са подавани декларации за всяка от годините след подадено в ИАЛВ уведомление за извършено засаждане по издадено разрешение за нови лозови насаждения или уведомление за извършено презасаждане/присаждане“.

Текущо съдържание е:

Чл. 8. (1) Недопустими за подпомагане са следните дейности:

(2) Финансова помощ не се предоставя за:

13. парцели с винени лозя, за които не са подавани годишни декларации за реколта през последните 3 години преди подаване на заявлението за предоставяне на финансова помощ;

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Параграфът да отпадне.

 

ОСНОВАНИЕ:

Липсват мотиви в проекта на доклад към НИД, с които да е мотивиран предложения параграф.

Не е ясна причината за предлагане на параграфа.

Не е ясен обхвата на субектите, които ще попаднат в този обхват и най- вече тези, които са кандидатствали през 2023г., което би ги направило недопустими кандидати с този текст в наредбата, който е приет след приключване на приема и те не са били наясно с това „бъдещо“ условие. Конкретно за последните параграфът води до загуба на финансови средства под формата на услуги и време, които са вложи в подготовката на тези проекти, а липсва такава финансова оценка в проекта на доклада.

В предложения текст не е уточнено коя е „декларацията“, като няма поне препратка към декларация за реколта, ако се има в предвид нея. Гроздопроизводителите подават повече от една декларация във връзка със своята дейност.

 

Декларацията за реколта се подава на основание член 33 на Регламент (ЕС) 2018/273, който е със следното съдържание:

Член 33 Декларации за реколтата

Държавите членки могат да изискват всички лица, прибиращи реколтата или, въз основа на обективни и недискриминационни критерии — някои от тях, да подават декларация за реколтата до компетентните органи по отношение на лозарската година, в която е била прибрана съответната реколта.

Членът ясно сочи към лица, които прибират реколта и не сочи към всички лица, които отглеждат винени лозя.

 

В ЗВСН е наличен текст

Раздел II. Декларации

Чл. 42. Ежегодно в срок до 15 януари производителите на винено грозде подават пред териториалното звено на ИАЛВ декларация за реколтата от грозде за текущата винарска година.

Членът ясно сочи към лица, които са производители на винено грозде и не сочи към всички лица, които отглеждат винени лозя.

Като не отчитам, че в регламента е посочено „прибират реколта“, а в закона липсва този текст, и като анализиран двата текста в тесния обхват на регламента спрямо субектите, които трябва да подават декларацията за реколта, предложеният параграф от МЗХ създава допълнителна административна тежест върху кандидати по интервенцията, ежегодно да подават „нулеви“ декларации за да бъдат допустими по интервенцията и то в бъдещ период, след влизане в сила на изменението.

Засегнатите субекти от предложения параграф не са били наясно с бъдещото му „разширеното“ тълкуване от МЗХ и стават недопустими за кандидатстване през следващите три години, след влизане в сила на изменението. Липсва краткосрочна и средносрочна предвидимост на икономическата среда за тази дейност.

07 май 2024 г. 16:54:50 ч.
tzviatkov

Предложение

§ 2. В чл. 16, ал. 3 думите „10 работни дни преди края“ се заменят с „15 септември“.

Текущо съдържание на:

чл. 16, ал. 3 е „(3) До два месеца след подписване на договора за предоставяне на финансова помощ, но не по-късно от 10 работни дни преди края на съответната финансова година, ползвателите на финансова помощ прикачат в системата сканирани или подписани с КЕП разходооправдателни документи (фактури, платежни нареждания и банкови извлечения, заверени от банката) и предоставят в оригинал банкова гаранция, учредена в полза на ДФЗ, в размер 110 на сто от исканата за авансово изплащане сума, със срок на валидност не по-малко от 4 месеца след изтичане на срока за изпълнение на всички дейности по договор.“

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Параграфът да отпадне.

 

ОСНОВАНИЕ:

Липсват мотиви и обосновка защо с предложението се намалява времето, с което разполагат кандидатите за предоставя документите.

Определението за „Финансова година" е „годината, започваща на 16 октомври в предходната година и завършваща на 15 октомври в текущата година.“.

Реално 10 работни дни съвпадат с началото на месец октомври, което е с 15 дни повече спрямо новия срок по предложения параграф.

От 2014г.  до 2023г. срокът за обработка на заявленията за кандидатстване е увеличен от 60 работни дни на 90 календарни дни, а с параграфа се намалява времето за подготовка на Кандидата!

Допълнително МЗХ не прилага ограничение на ДФЗ с дата, до която може да провежда извънредни приеми по интервенцията, както е обявено за 2024г., с което реално допълнително може да съкрати срока за предоставяне на документите по алинеята, защото предхождащия срок е до 2 месеца от подписване на договора, а това означава от 1 ден до два месеца!