Проект на Закон за измененение и допълнение на Закона за културното наследство
Целта на предлагания законопроект е постигане на по-съвременна, ефективна и адекватна регулация на режимите и дейностите, свързани с опазването на недвижимото културно наследство. Действащият Закон за културното наследство (ЗКН) не успя да предостави необходимата закрила на голям брой културни ценности и това дава ясен сигнал, че държавата следва да преосмисли своята политика за съхраняване на тази ключова част от националната ни сигурност и идентичност.
Със законопроекта се предлага закриване на общинските звена в регионите за планиране от ниво 2, определени в Закона за регионалното развитие, които още от момента на създаването си по закон или не бяха ефективно конституирани или се оказаха неспособни да осъществяват вменените им правомощия. Функциите на общинските звена ще бъдат прехвърлени в регионалните структури на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН).
Предвижда се и разширяване на функциите на НИНКН, а именно добавяне на дейностите по мониторинг на състоянието на недвижимите културни ценности чрез системни наблюдения, както и участие в процедурите по раздел II от глава V на ЗКН - изследване на обекти, които могат да бъдат определени и декларирани като недвижими културни ценности, както и подготовка на откази за деклариране.
Въвежда се нова категоризация на недвижимите културни ценности /НКЦ/ според тяхната културна и научна стойност и обществената им значимост. Категорията „местно значение“ се разделя на две категории, като се предлага въвеждане на нова категория - „регионално значение“. Новата категоризация има отношение и към предложените промени, свързани с допустимостта на намесите в НКЦ.
Регламентира се по нов начин процедурата по идентифициране на недвижимите културни ценности. С цел предотвратяване на възможности за увреждане или унищожаване на даден обект в периода от стартиране на неговото изучаване до декларирането му като НКЦ, със заповедта на министъра на културата за започване на проучването се установява режим на превантивна защита, който действа от връчването на заповедта до приключване на процедурата по предварителна оценка, но за не повече от шест месеца.
Ускорява се процедурата, свързана с декларирането на обекти, които могат да бъдат определени като недвижими културни ценности, както и отказите за деклариране. Предвижда се ограничаване на кръга от правомощия на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимото културно наследство (СЕСОНКЦ). По сега действащата процедура, над 18 000 обекта би трябвало да бъдат разгледани от СЕСОНКЦ, за да получат окончателен статут на НКЦ.
Усъвършенства се правната уредба на процедурите по предпазване на НКЦ от повреди, нерегламентирани намеси и разрушаване.
С новосъздадените текстове на членове 82а, 82б и 82в се отговаря на изискването на Комитета за световно наследство, че оценките на въздействие върху изключителната световна стойност на обектите на културното наследство, вписани с Списъка на световното наследство, следва да се извършват в съответствие с Ръководството на ИКОМОС за оценки на въздействието върху наследството за забележителни места, представляващи световно културно наследство. Необходимостта от оценка на въздействието на планове и проекти върху изключителната световна стойност на вписаните в Списъка на световното културното наследство обекти е изискване по Конвенцията за опазване на световното културно и природно наследство.
Една от най-важните промeни в ЗКН цели да оптимизира и усъвършенства съгласувателните процедури по закона. Това е процедурата по член 84 от ЗКН за съгласуването на инвестиционните проекти и искания за намеси в защитени територии за опазване на културното наследство. Съкращават се наполовина съществуващите срокове за съгласуване по ЗКН – от четири на два месеца. Оптимизират се дейностите и се опростява процедурата по съгласуване като се преминава от „двустепенно“ съгласуване /НИНКН и Министерство на културата/ на „едностепенно“ от специализирана дирекция в Министерство на културата. Намалява се обхвата на съгласувателните дейности и намеси в защитени територии за опазване на културното наследство, за които се изисква становище на СЕСОНКЦ.
Установява се режим на временна превантивна защита, който се прилага, когато за недвижима културна ценност не са определени предписания и/или режими на опазване, до тяхното определяне.
Дата на откриване: |
28.11.2023 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Култура |
Дата на приключване: |
28.12.2023 г. |