Проект на Зид на Закона за отбраната и въоръжените сили на РБ
В края на 2021 г. Северноатлантическия съвет на НАТО (NAC) взе решение за изпълнението на мерки по усилена бдителност (eVA), които бяха създадени за предоставяне на адекватен отговор на предизвикателствата породени от бързо променящата се стратегическа среда за сигурност. Една от тези мерки бе създаването на допълнителни бойни групи (към вече съществуващите на територията на Полша и Балтийските страни) в България, Румъния, Унгария и Словакия за усилване и подпомагане на националните сили за отбрана (NHDF). За изпълнението на този съюзен ангажимент с РМС № 37/27.01.2022 г. бе взето решение за формиране на бойна група на територията на Р България.
С РМС № 108/02.03.2022 г. бе разрешено участието на бойна група от въоръжените сили (ВС) на Р България в операция по усилване на отбранителния потенциал на НАТО за защита на териториалната цялост на страните – членки на Алианса.
Предлага изменение на чл. 60д от ЗОВСРБ, така че излишните за юридическите лица по чл. 60д от ЗОВСРБ движими вещи с общо предназначение да се предоставят на министъра на отбраната за разпореждане, без да преминават в управление на МО, като до акта на разпореждане останат на съхранение в складовете на съответните юридически лица чрез използване на техния личен състав.
Предлага се срокът за командироване на представителите на МО да бъде синхронизиран със срока на мандата на служителите на МВнР в задграничните представителства.
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, мотивите към него, предварителната частична оценка на въздействието и становището на дирекция „Модернизация на администрацията“ – МС се публикуват за срок от 14 дни.
Ползването на по-краткия срок се налага от динамичната среда за сигурност и произтичащата от това необходимост нормативно да се регламентира възможността, при взимане на решение за усилване със съюзни сили на отбранителните способности на страната, да могат да се провеждат мисии и операции в коалиционен/съюзнически формат на територията на страната.
Следва да се отбележи и, че с предлаганите изменения ще се осигури и конституционното изискване на чл. 9, ал. 2 от КРБ дейността на въоръжените сили да се регламентира със закон. В тази връзка, както и с факта, че техническото споразумение е ратифицирано и влязло в законна сила (ДВ, бр. 93/2022 г.), дейността на военнослужещите в състава на Бойната група следва да намери навременна законова регламентация.
По-краткия срок се налага и във връзка с решенията на Министерския съвет (РМС № 108/2022 г. и РМС № 37/2022 г.), както и в изпълнение на взетите решения от Северноатлантическият съвет на НАТО (NAC) за изпълнение на мерки по усилена бдителност (eVA). Неотложността за приемане на предлаганите изменения произтича и от потребността планираната законова уредба да може да позволи безпрепятствено осъществяване на ротацията на българските военнослужещи в състава на многонационални военни формирования при провеждане на операции или мисии на територията на страната.
Дата на откриване: |
19.12.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Външна политика, сигурност и отбрана |
Дата на приключване: |
2.1.2023 г. |