Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на здравеопазването
След анализ и преглед на организационната структура на Министерството на здравеопазването, функционалната характеристика на звената на ведомството и предвид стратегическите приоритети на Министерството на здравеопазването, се очерта необходимост от оптимизация, което е причина за изготвяне на настоящия проект на постановление.
Проектът има за цел повишаване ефективността на дейността на Министерството на здравеопазването в приоритетни области, при постигане на пълно съответствие със Закона за администрацията и останалото действащо законодателство в областта на здравеопазването.
С проекта се предвижда допълване и прецизиране на функции на отделни административни звена, укрепване капацитета на политическия кабинет на министъра на здравеопазването, дирекция „Канцелария и административно обслужване“, дирекция „Връзки с обществеността и протокол“, дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“ и дирекция „Търговски дружества и собственост“.
Съгласно разпоредбата на чл. 12, ал. 1, т. 3 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията числеността на персонала в кабинет на министър, включително съветници, експерти и технически сътрудници, е до 5 на сто от общата численост на персонала, но не повече от 17 и не по-малко от 8 щатни бройки. Понастоящем числеността на персонала в кабинета на министъра на здравеопазването е 7 щатни бройки. С оглед ефективно изпълнение на приоритетите от Споразумението за съвместно управление на Република България в период 2021 г. – 2025 г. в сектор „Здравеопазване“ е необходимо укрепване капацитета на политически кабинет чрез назначаване на още един заместник-министър и съветници на министъра.
Съществуващата дирекция „Стопански дейности и обществени поръчки“ обединява функции в себе си, които са трудно съвместими, предвид характера им. В структурата на дирекцията са включени два отдела – отдел „Стопански дейности“ и отдел „Обществени поръчки“. Функциите на отдел „Стопански дейности“ са свързани с материално-техническото осигуряване на министерството, включително с организирането на охраната, транспортното обслужване, застраховането, ремонтната дейност, хигиената и др., докато тези на отдел „Обществени поръчки“ – с планиране, организиране и координиране на дейностите по провеждане на обществени поръчки в съответствие с нормативните изисквания и приложимите правила за обществените поръчки на Европейския съюз и националното законодателство. Видно от това функциите на двете звена са много различни и изключително специфични, поради което е затруднено ефективното администриране на процесите.
В допълнение, структурата по обществени поръчки осъществява функции на Централен орган за покупки в сектор „Здравеопазване“, което представлява дейност на специализираната администрация. По въпроса относно отделянето на Централния орган за покупки в сектор „Здравеопазване“ като самостоятелно звено има становище и на Министерството на финансите. В него се уточнява, че централизираното възлагане на обществени поръчки е един от шестте приоритета, посочени в различни стратегически документи на Европейската комисия, поради което темата се следи с внимание от европейските институции (писмо № 04-00-49/07.07.2021 г.). Не на последно място, възприетият механизъм за международно договаряне на ваксини срещу COVID-19, също се администрира в известна степен от отдел „Обществени поръчки“, тъй като се касае за обществени поръчки, провеждани от Европейската комисия.
С отпадането на извънредната епидемична обстановка постепенно ще отпада и законовата възможност да не се провеждат редица обществени поръчки в здравеопазването. Това ще налага по – голям брой административен персонал, който да провежда всички обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки.
Всички горепосочени функции ясно сочат необходимостта от дефиниране на отговорностите, отчетността и контрола на дейността на звеното по обществени поръчки, което може да се реализира чрез обособяването му в самостоятелна дирекция. С проекта се предлага разделянето на дирекция „Стопански дейности и обществени поръчки“ в две отделни дирекции – дирекция „Стопански дейности“ с численост 13 щатни бройки, която да остане в общата администрация на министерството, и дирекция „Обществени поръчки“ с численост 15 щатни бройки, която да бъде включена в специализираната администрация.
Предвижда се и създаване на нова дирекция в специализираната администрация – дирекция „Промоция на здраве и профилактика на болести“. Профилактиката и промоцията следва да бъдат изведени като стратегически приоритет в здравната политика. Поради това е целесъобразно да има обособено структурно звено, което да администрира тези политики. Понастоящем дейностите в областта на промоцията на здраве и профилактиката на болести са възложени на дирекция „Опазване на общественото здраве и здравен контрол“. Предвид оценената необходимост от повишаване на ефективността на усилията на Министерството на здравеопазването в тази приоритетна за общественото здравеопазване област, се предлага дейностите в областта на синдрома на придобитата имунна недостатъчност, туберкулозата и сексуално предаваните инфекции и други социално значими заболявания, а също и контрола на дейностите, свързани с промоцията на здраве и превенция на хроничните незаразни болести, причинени от поведенчески рискови фактори, като недостатъчна физическа активност, тютюнопушене и злоупотреба с алкохол, да преминат към новосъздадената дирекция „Промоция на здраве и профилактика на болести“ с численост 11 щатни бройки.
На съществуващата дирекция „Опазване на общественото здраве и здравен контрол“ са възложени за изпълнение значителен обем и разнообразни по характер дейности като планиране, организация, контрол и отчитане на дейностите на национално и регионално ниво по държавен здравен контрол, свързани както с надзора на заразните заболявания, участие в процедури по обществени поръчки за закупуване на биопродукти и последващо разпределение и контрол на получени и раздадени биопродукти, осигурени от Министерството на здравеопазването за изпълнение на Имунизационния календар на страната, така и с контрола върху обектите с обществено предназначение, продуктите и стоките със значение за здравето на човека (храни, козметика, химични вещества и смеси, в т.ч. биоциди), факторите на жизнената среда (води, йонизиращи и нейонизиращи лъчения, почви, въздух), дейности със значение за здравето на човека и участие в редица процедури като оценка на въздействието върху околната среда, екологични оценки, оценка на проектни документации по устройство на територията и др. С проекта се предлага наименованието на дирекция „Опазване на общественото здраве и здравен контрол“ да се промени на дирекция „Здравен контрол“ с численост 17 щатни бройки.
Предвижда се закриване на дирекция „Защита на правата на пациентите“, която е част от специализираната администрация на министерството в настоящия й вид – като самостоятелно структурно звено. Идеята за самостоятелно структурно звено е добра по принцип и показва поставяне на пациента в центъра на работата на Министерството на здравеопазването, но структурните звена осъществяват комплексно функциите в даден ресор (защитата на пациента е в основата на лечебните дейности). Именно поради това обособяването на няколко структурни звена не дава възможност за всестранно оглеждане на въпросите и за намиране на баланс в системата, което включва както най-оптимална грижа за пациентите, така и създаване на ефективни условия за работа на здравната мрежа.
Разделянето на функциите между различни звена (най-вече дирекции „Защита на правата на пациентите“ и „Лечебни дейности“) води до практическо дублиране на функции поради невъзможност за поставяне на граница между правата на пациента и на останалите участници в здравното обслужване. С цел гарантиране на ефективно изпълнение на нормативно определените правомощия на министъра на здравеопазването в областта на защитата на правата на пациентите и предвид широкия обхват на функционалната компетентност на дирекция „Лечебни дейности“, се предвижда увеличаване на щатната ѝ численост с 1 щатна бройка.
С проекта се предлага добавяне на нови функции към тези на дирекция „Търговски дружества и собственост“ предвид необходимостта от проследяване и анализ на финансови и медико-статистически показатели на лечебните заведения за болнична помощ с държавно участие в капитала и на тези с общинско участие в капитала. В тази връзка се променя и наименованието на дирекцията на „Търговски дружества, собственост и анализи“ и числеността й с една допълнителна щатна бройка.
По отношение на дирекция „Връзки с обществеността и протокол“:
През 2021 г. щатът на дирекцията е намален от 10 на 9 бройки в условията на значително увеличаващ се обществен и медиен интерес към дейността на Министерството на здравеопазването. В резултат – „Горещата линия“ на Министерството на здравеопазването (три телефонни номера) се обслужва целодневно от един служител на дирекцията, който не разполага с физическата възможност да отговори на всички постъпващи обаждания и имейли. Регулярно „горещи телефони“ се пренасочват и към други служители на отдел „Връзки с обществеността“, което пречи на последните да изпълняват текущите си задачи, свързани с медийната политика на Министерството на здравеопазването. В тази връзка е необходимо да бъде укрепен капацитетът на служителите, обслужващи „Горещата линия“, тъй като обслужването на граждани, в т.ч. приемането на жалби и сигнали е сред приоритетите на Министерството на здравеопазването и има съществена роля и за доверието в институцията.
По отношение на дирекция „Канцелария и административно обслужване“:
Увеличени са исканията за достъп до обществена информация, която като дейност се администрира и организира от дирекцията и налага повече персонал. От 2019 г. до момента се наблюдава трайно повишаване на обработваната от дирекция „Канцелария и административно обслужване“ документация. Налице е необходимост от множество технически дейности, неизпълнението на които в срок води до неизпълнение на целите и задачите на специализираната администрация. Такива задачи не могат се планират, нито отлагат, поради което е необходимо винаги да е налице достатъчно персонал. Това налага да се укрепи капацитета на дирекцията с една щатна бройка.
По отношение на дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“:
Продължаващата вече втора година криза с COVID-19 увеличи значително инициативите в сектор „Здравеопазване“ както на европейско, така и на глобално ниво. В тази връзка здравеопазването за дълго време ще остане на челно място в глобалния дневен ред и здравните предизвикателства поемат водеща роля по редица теми, законодателни и незаконодателни актове с хоризонтален характер. Очаква се в следващите месеци и години интензитетът на работа в международното здравно направление и европейски въпроси да се увеличи допълнително, както следва:
- изключително интензивна работа по изменение на европейското законодателство; нови актове в сектора, включително по всички теми с хоризонтален характер. Част от тези теми ще бъдат и политиките, свързани с опазването на здравето; достъп до ефективни и безопасни лекарствени продукти; антимикробна резистентност; подготвеност и реакция при кризи (включително в контекста на навременен и равен достъп до лекарствени продукти; иновативни технологии в здравеопазването и антимикробна резистентност); електронно здравеопазване и редица други;
- изключително интензивни дейности в рамките на предприсъединителния процес на Република България за членство в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие; допълнителните формати, касаещи преговорния процес по изготвяне на международен инструмент за превенция, готовност и реакция на пандемии, договарянето на допълнителни изменения на Международните здравни правила (2005) и укрепването на Световната здравна организация (вкл. по отношение на финансирането).
Зададеният темп на работа е непосилен при липсата на достатъчен човешки ресурс, което води до невъзможност за пълноправно участие на Република България в горепосочените процесите. Това налага да се укрепи капацитета на дирекцията с една щатна бройка.
С новата организация в Министерството на здравеопазването ще се създадат реални условия за ефективно структурно и кадрово осигуряване при формирането и изпълнението на политиките в сектор „Здравеопазване“, заложени в Споразумението за съвместно управление на Република България в период 2021 г. – 2025 г.
С проекта не се въвеждат разпоредби на актове на Европейския съюз, поради което не се налага да бъде изготвена справка за съответствие с правото на Европейския съюз.
За изпълнение на предложения проект на постановление на Министерския съвет няма необходимост от допълнителни разходи/трансфери/други плащания. Предлаганите структурни промени не са съпроводени с промени в числеността на ведомството. Няма необходимост и от други допълнителни ресурси, които да бъдат одобрени по бюджета на Министерството на здравеопазването.
Предложеният проект на акт няма да окаже въздействие върху държавния бюджет, поради което към него е приложена финансова обосновка, одобрена от министъра на финансите, съгласно приложение 2.2 към чл. 35, ал. 1, т. 4, буква „б“ от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.
Предвид характера на документа, на основание чл. 20, ал. 2 от Закона за нормативните актове за същия е изготвена частична предварителна оценка на въздействието и са проведени обществени консултации на основание чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове.
Адрес за изпращане на становища и предложения: gandreeva@mh.government.bg
Дата на откриване: |
20.5.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Здравеопазване |
Дата на приключване: |
19.6.2022 г. |