проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за финансовите условия при командироване на военнослужещи и цивилни служители от Министерство на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия
За изпълнение на задълженията си на активен и последователен член на НАТО и ЕС, страната ни е необходимо да попълва националните квоти за длъжности във военните структури на съюзите, в които членува. Това налага командироване на голям брой служители в чужбина, което нарежда Министерството на отбраната на второ място, след Министерството на външните работи по брой командировани служители на длъжности в чужбина.
Министерството на отбраната е и единственото ведомство, което командирова свои служители и техните семейства в една и съща организация, държава и в едно и също населено място при различни условия.
Въпреки наличието на нарочно правно основание в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (ЗОВСРБ), към служителите които се командироват от Министерство на отбраната механично се прилагат условията и редът приложим към всички служители на други министерства и ведомства – Наредбата за дългосрочните командировки в чужбина (НДКЧ), които се командироват дългосрочно в чужбина, с изключение на тези командировани по реда на Закона за дипломатическата служба и произтичащата от закона Наредба за командировъчните средства при задграничен мандат (НКСЗМ).
В НДКЧ, за разлика от НКСЗМ няма въведени механизми за компенсиране на инфлационните процеси, в следствие на което за 20 години, в страните където се командироват служители от Министерство на отбраната, е натрупана инфлация в порядъка от 30% до 70%. Това води до понижаване на стандарта на живот на командированите по условията на НДКЧ служители и на техните семейства. В резултат на разликите в базите за изчисление на командировъчните средства на служители, командировани по условията и реда на НДКЧ и НКСЗМ, се получават и разлики в третиране на семействата на командированите, по отношение на достъпа до медицински и образователни услуги. Проблемът се задълбочава и от негативните инфлационни процеси, изразяващи се в рекордни нива на инфлацията в световен мащаб.
Министерството на отбраната командирова по реда на НДКЧ основно служители със специален статут, а именно военнослужещи, за изпълнение на военна служба на длъжности извън територията на Република България. Към военнослужещите се прилагат специфични условия, в това число възможността по всяко време да променят местоназначението си в същата или друга държава, което може да се случи многократно в рамките на една командировка. Друга специфика е, че част от командированите от Министерството на отбраната военнослужещи се настаняват във военни райони. Тези специфични условия не са отразени в действащата нормативна уредба.
Неактуализираните размери на командировъчните средства и неотчетената в НДКЧ специфика на военната служба, извън територията на страната, от своя водят до отлив на кандидати за заемане на международни длъжности и затрудняват поетите от Република България ангажименти за попълване на квотите си от личен състав във военните структури на съюзите в които страната ни е член.
В по-широк план, чрез невъзможността за осигуряване на пълноценното изпълнение на службата, за която военнослужещите се командироват, се компрометира способността на страната ни да изпълнява съюзническите си задължения, с което се засягат и отбранителните ѝ способности.
Съгласно изричните разпоредби на чл. 134, ал. 5, изр. 2 и чл. 290б, ал. 5, изр. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България финансовите условия за командироването на длъжности извън територията на страната се определят с акт на Министерския съвет. Предвид изложеното е подготвен настоящият проект на постановление на Министерския съвет, с който се предлага приемането на наредба, регламентираща финансовите условия при дългосрочно командироване на военнослужещи и цивилни служители от Министерство на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия, в международни организации или в други международни инициативи извън територията на страната.
Предложени са текстове, регламентиращи смяна на местослуженето по време на командировката в същата или друга държава. Прецизирани са разпоредбите, отнасящи се за квартирното осигуряване и наемането на необзаведени жилища. Разписани са подробни разпоредби, касаещи дължимите суми от страна на Министерството на отбраната, при осигуряване от приемащата страна на дневни командировъчни средства, квартирни пари или жилища, както и на разходи за транспорт. Предложени са текстове отнасящи се за осигуряване на задължителни COVID-19 тестове за командированите служители, при необходимост.
С предложения проект на наредба максимално се доближават финансовите условия за командированите служители от Министерство на отбраната на длъжности в международни организации и структури, с условията на командированите по реда на НКСЗМ служители на Министерството на отбраната в представителствата на страната ни в чужбина. Изравняването на условията за командироване ще способства за окомплектоването на длъжностите извън територията на страната в международни организации и инициативи, с мотивиран и подготвен личен състав.
С приемането на отделен нормативен акт, се дава възможност на Министерството на отбраната да провежда ефективна политика по управление на човешките ресурси, по отношение на попълването на длъжности извън територията на страната, с отчитане на спецификите за всяка една отделна държава и град на командироване.
Със заповед № Р-158 от 03.11.2020 г. на министър-председателя на Република България, беше създадена междуведомствена работната група за изготвяне на предложения за актуализиране на нормативната уредба, свързана с командироването в чужбина. Представители на Министерството на финансите и Министерството на външните работи подкрепиха (по принцип) създаването на такъв отделен подзаконов нормативен акт за Министерството на отбраната.
Предвид гореизложеното в § 1 от Преходните и заключителни разпоредби на проекта на Постановлението на Министерския съвет се предлага отмяна на текстовете в НДКЧ, касаещи дългосрочното командироване на военнослужещите и цивилните служители от Министерството на отбраната, Българската армия и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната.
Изпълнението на проекта на акт не води до изменение в целевите стойности на показателите за изпълнение, в т.ч. ключовите индикатори.
Разходите от бюджета на Министерството на отбраната за командироване на военнослужещи и на цивилни служители от Министерството на отбраната, с изключение на командированите по условията на Закона за дипломатическата служба и на НКСЗМ, след приемане на новия нормативен акт, се увеличават с до 600 000 лева за 2022 г. и с до 1 200 000 лв. годишно от 2023 г. нататък.
Дата на откриване: |
19.4.2022 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Външна политика, сигурност и отбрана |
Дата на приключване: |
19.5.2022 г. |