Проект на Закон за изменение на Закона за българското гражданство
От създаването на разпоредбите на чл. 12а и 14а в Закона за българското гражданство през 2013 г. до измененията през 2021 г., лицата, кандидатстващи за придобиване на българско гражданство на тези основания, са получили разрешение за постоянно пребиваване поради направени вложения предимно в закупуване на държавни ценни книжа на стойност над един милион лева или са вложили сума над един милион лева в лицензирана кредитна институция по договор за доверително управление, съответно са увеличили инвестицията при същите условия до два милиона лева. Към момента на подаване на молбата за придобиване на българско гражданство обаче или на някой от следващите етапи на производството се оказва, че инвестицията не е налична поради извършена продажба на закупените ценни книжа или поради извършени други разпоредителни действия. Установени са случаи, в които при направено вложение чрез договор за доверително управление, лицето не притежава банкови сметки и не е регистрирано като инвеститор в съответната банка, посочена от него за вложение на своя капитал под формата на парични средства или други финансови активи. Междувременно е получено поредно писмо от м. юни тази година от Европейската комисия, в което се изразява безпокойство от продължаващата в Република България законова възможност за придобиване на българско гражданство чрез натурализация в замяна на предварително определени плащания. Очевидно се имат предвид възможностите по чл. 12а и чл. 14а от Закона за българското гражданство, които уреждат случаите на придобиване на гражданство срещу извършена инвестиция, поради което предлагаме да се отменят тези законови разпоредби. В писмото от Европейската комисия се подчертава, че когато държава членка упражнява компетентността си да предоставя гражданство е задължена да гарантира, че прави това, без да накърнява същността, стойността и целостта на този основен статут, както е установен в член 20 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Комисията счита, че дадена държава-членка не изпълнява това задължение, когато създава схема, чрез която систематично предоставя натурализация в замяна на плащания в полза на държавата, като същевременно налага на други държави-членки задължението да признават за граждани на ЕС лицата, натурализирани на това основание, и да им предоставят всички права, произтичащи от този основен статут. Във връзка с гореизложеното, и с оглед на обстоятелството, че правоотношенията по повод българското гражданство са свързани с държавността и националната сигурност и суверенитет, с настоящия законопроект се предлага отмяната на чл. 12а и чл. 14а от Закона за българското гражданство.
Дата на откриване: |
25.10.2021 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Правосъдие и вътрешни работи |
Дата на приключване: |
24.11.2021 г. |