Проект на Закон за пътните превозни средства
Причини, които налагат приемането на закона
Пътнотранспортните инциденти пряко влияят върху смъртността и заболеваемостта на населението на страната, водят до огромни социални и икономически загуби и са част от политическия дневен ред. Темата за пътната безопасност набира все по-широка популярност, което се дължи от една страна на „черната” статистика за броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП) и броя на загиналите и ранените в тях и от друга страна на критичността на обществото към „неразумното” шофиране.
Смъртността в резултат на ПТП на 1 милион жители в Република България е една от най-високите сред държавите членки на Европейския съюз - 99. За сравнение, средният показател на смъртност общо за държавите членки на Европейския съюз е 50 убити на 1 млн. жители.
В Националната стратегия за подобряване безопасността на движението (2011-2020 г.), приета с Решение № 946 на Министерския съвет от 2011 г., е поставена конкретна цел - да бъде намален броя на убитите с 50%, а на ранените - с 20 %, спрямо същите от 2010 г. Заложената прогноза към 2020 г. е броят на загиналите да бъде под 400 човека годишно, но към момента е налице отклонение от предвидените прогнозни темпове за намаление на пострадалите.
Нормативната уредба относно пътните превозни средства, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, изискванията към техническите служби, правилата за регистрация на пътните превозни средства и за промяна на собствеността на регистрирани пътни превозни средства се съдържа в Закона за движението по пътищата. Също така, съществуват обществени отношения пряко свързани с безопасността на пътните превозни средства, движещи се по пътищата отворени за обществено ползване, за които липсва нормативна уредба – такива са дейностите, свързани с продажба на употребявани части за превозни средства и дейностите, свързани с ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства.
Множеството обществени отношения, които са уредени в действащия Закон за движението по пътищата, нарушава неговата систематизацията, което прави съдържанието му неясно и трудно разбираемо и това налага необходимостта от усъвършенстване на законодателството.
В Програмата за управление на Правителството на Република България за периода 2017-2021 г., приета с Решение № 447 на Министерския съвет от 2017 г. е предвидено като мярка извършването на законодателни промени за отмяна на действащия Закон за движението по пътищата, който е от 1999 г. и не отговаря на променените обществени отношения, които следва да се уредят с приемането на нови закони, като в тях да се разграничат функциите и правомощията на МВР и на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщения (МТИТС), като е предвидено разработването на проект на Закон за движението по пътищата, проект на Закон за пътните превозни средства и проект на Закон за водачите на моторни превозни средства.
Систематизацията на изискванията към пътните превозни средства, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, по отношение на одобряване на типа на нови пътни превозни средства, системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за пътните превозни средства, индивидуалното одобряване на нови или употребявани пътни превозни средства, изменението в конструкцията на регистрирани пътни превозни средства, пускането на пазара и извършване на сделки с пътни превозни средства, регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, както и издаването на разрешение за временно движение, извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, не е прецизна, което налага необходимостта от усъвършенстване на действащото законодателство.
Правилата за движение по пътищата и контролът за спазването им ще се регламентират в нов Закон за движението по пътищата, а правилата за придобиване на правоспособност от водачите на моторни превозни средства – в нов Закон за водачите на моторни превозни средства. По този начин ще се избегне и необходимостта от изменения и допълнения в Закона за пътните превозни средства, когато се налагат промени по отношение на правилата за движение и изискванията за придобиване на правоспособност от водачите на моторни превозни средства.
Състоянието на безопасността на движението е отражение не само на състоянието на пътната инфраструктура и правилата за движение, поведението на участниците в движението, квалификацията и умението на водачите, качеството на провежданото обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС и на водачите на МПС, психологическата и физическата годност на водачите, но и на техническата изправност на автомобилния парк – провеждането на първоначални и периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, ремонт и техническо обслужване и безопасността на влаганите при ремонта употребявани части за превозните средства.
С определящо значение за ограничаване на ПТП и на пострадалите по пътищата е създаването на нормативна основа за осигуряване на безопасността на движението по пътищата, част от която е свързана с техническата изправност на пътните превозни средства, тяхното одобряване, поддръжка и ремонт.
Автомобилният транспорт е един от големите замърсители на околната среда. Колкото е по-стар автопаркът, толкова повече се увеличава замърсяването и аварийността на превозните средства. В България към 2018 г. има регистрирани 3 628 720 превозни средства, от тях малко над 5 % са нови превозни средства до 5 години, малко над 8 % са до 10 години, 20 % са до 15 години и останалите около 67 % са над 15 години. Годишно в България се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, а останалите са нов внос на употребявани превозни средства. Ето защо е от изключително значение за подобряване на качеството на въздуха и техническата изправност на автопарка да се извършва сериозен контрол на превозните средства, които се регистрират за първи път в страната. В Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) като мярка за ограничаване на вредното въздействие на автомобилния транспорт е предвидено подобряване на контрола при първоначална регистрация на моторните превозни средства и контрола на моторните превозни средства при движение по пътищата чрез разработване на Закон за пътните превозни средства.
Изискванията към пътните превозни средства, извършването на прегледи за тяхната техническа изправност и извършването на дейности, свързани с техническата изправност на пътните превозни средства са взаимно свързани фактори и имат основно значение за безопасността и влиянието върху околната среда. Техническата неизправност на ППС е значим фактор и предпоставка за настъпване на ПТП.
Голяма част от изискванията към лицата, извършващи периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, са определени в подзаконови нормативни актове, което не създава условия за устойчивост на регламентираните обществени отношения в тази област.
Към момента не са уредени обществените отношения, свързани с извършването на ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства. В резултат на това не могат да бъдат създадени гаранции за качеството на извършваната дейност и за безопасността на превозното средство след извършен ремонт или техническо обслужване.
Дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства са пряко свързани с тяхната изправност, както и с тяхното безопасно движение по пътищата, отворени за обществено ползване. Към настоящия момент тези дейности не са регулирани от държавата, като не са въведени изисквания, за да се започне осъществяването на такава дейност, както и за извършването й. Това води до липса на контрол върху качеството на ремонта и техническото обслужване на пътните превозни средства. Некачествено извършваните ремонти и техническо обслужване на пътните превозни средства може да бъде определено като фактор с висок риск за безопасността на движението по пътищата. Предвид разнородния автомобилен парк и средната възраст на регистрираните в страната превозни средства, извършването на ремонт и техническото им обслужване от многобройни „легални и нелегални“ сервизи и влагането на не одобрени части и компоненти без гаранция за качество, обуславя засилващата се негативна тенденция за влошаване на техническата изправност на все по-голяма част от движещите се по пътищата превозни средства.
Създадената нормативна уредба и извършваният контрол върху периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства не е достатъчна, за да осигури в максимална степен техническата безопасност на превозните средства, тъй като възникналите в периода между два периодични прегледа повреди и некачественото им отстраняване създават висок риск за безопасността на движението.
Липсата на изисквания към лицата, които извършват ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства, липсата на правила за извършването на тези дейности, както и не осъществяването на контрол върху тях водят до възможността ремонтите и техническото обслужване да се извършват от хора, които не притежават необходимата квалификация, знания и умения за качественото извършване на тези дейности. Това от своя страна прави превозното средство опасно на пътя.
Липсата на регулация на тези дейности създава предпоставки за не заплащане на данъци за извършване на стопанска дейност, както и за нарушаване на изискванията на трудовото законодателство. Нарушават се изискванията за опазване на околната среда, което от своя страна води до образуване на опасни отпадъци.
Липсва и гаранция за собствениците на превозни средства, заплатили за услуга по ремонт и техническо обслужване на автомобилите си и липсват рестриктивни мерки, които да окажат влияние върху намаляване на „сивия“ сектор.
Не са уредени и обществените отношения, свързани с извършването на сделки с употребявани части за моторни превозни средства. Това от една страна влияе на безопасността на превозните средства, след влагането в тях на употребявани части, а от друга страна създава предпоставки за замърсяване на околната среда. Регламентирането на тези обществени отношения би създало предпоставки за гаранция на качеството и произхода на предлаганите части. Регистрацията на лицата, осъществяващи такава дейност, би позволила както установяване на произхода на предлаганите от тях употребявани части за МПС, така и би създала предпоставки за подобряване на ефективността по осъществяване на контрол на техническата изправност на превозните средства.
За безопасността на движението по пътищата е от изключително значение превозните средства да бъдат в добро техническо състояние. Прегледите за техническа изправност на пътните превозни средства са основният инструмент за гарантиране на техническата им изправност.
Технически неизправните превозни средства оказват въздействие върху безопасността на движението и могат да доведат до пътнотранспортни произшествия, включващи наранявания или фатален изход. Това въздействие може да бъде ограничено, ако бъде подобрена системата за извършване на прегледите за проверка на техническата изправност. Ранното откриване на техническа неизправност на превозно средство би допринесло за отстраняването на тази неизправност и съответно за предотвратяването на произшествия.
Превозните средства с неизправни системи за контрол на емисиите оказват по-голямо неблагоприятно въздействие върху околната среда от правилно поддържаните превозни средства. Ето защо, усъвършенстването на режима на прегледите за проверка на техническата изправност би спомогнало за подобряване на околната среда чрез намаляване на средните стойности на емисиите от превозни средства.
Изискванията към техническите специалисти, извършващи проверките в контролно-техническите пунктове към звената „Пътна полиция“, не съответстват на изискванията към техническите специалисти, които извършват периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. И двата вида прегледи са свързани с установяване на техническата изправност на превозните средства, предвид което следва да бъдат извършвани от лица с идентична квалификация и компетентност.
Издаването на документи за техническа изправност на превозните средства, които са различни от предвидените в европейското законодателство, създава предпоставки за противоречиви тълкувания и за налагане на санкции на водачите на превозни средства с българска регистрация, които не притежават изискваните документи съгласно Директива 2014/45/ЕС.
С оглед на изложеното е необходимо уеднаквяване на системата за извършване на прегледите за проверка на техническата изправност, като техническите прегледи да бъдат извършвани от лица, получили разрешение за извършване на тази дейност със съоръжения и оборудване, предвидени в Директива 2014/45/ЕС. С проекта на закон ще се предложи тази дейност да се извършва от регистрирани по закона лица, като целта е да се изведе тази дейност от държавата, да се увеличат броя на пунктовете, където може да се извършва тази дейност и съответно да се повиши контрола на извършваните първоначални технически прегледи.
За обезпечаване наличието на пълна информация за техническите характеристики на превозното средство и за проследяване на периодите за техническото обслужване, ремонт, технически прегледи, както и това дали пътното превозно средство е участвало в пътнотранспортни произшествия, е необходимо да се предвиди събиране и съхраняване на тази информация. В тази връзка се предвижда издаването на документ – паспорт с технически данни на превозното средство. С оглед възможността за пълноценно използване на събираната информация е необходимо да бъде създаден и поддържан регистър, който да съдържа данните от паспортите.
За гарантиране на високо ниво на безопасност на движението и на опазване на околната среда е от решаващо значение правилното функциониране на техническите служби. Необходимо е критериите за оправомощаване на техническите служби да бъдат разписани по-подробно, както и да се предвиди контрол и надзор на тяхната дейност. Оправомощаването и наблюдението на техническите служби следва да се извършва въз основа на подробни и стриктни критерии чрез надзорни проверки.
Предмет на закона
Новият Закон за пътните превозни средства ще бъде структуриран и систематизиран като последователно ще бъдат определени:
1. изискванията към пътните превозни средства, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване;
2. изискванията по отношение на одобряване на типа на нови пътни превозни средства, системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за пътните превозни средства, индивидуално одобряване на нови или употребявани пътни превозни средства, изменението в конструкцията на регистрирани пътни превозни средства;
3. пускането на пазара и допускането до регистрация на пътни превозни средства, излезли от серийно производство;
4. изискванията по отношение на оценката, оправомощаването, нотификацията и надзора на техническите служби;
5. изискванията за извършване на идентификация, проверка за съответствие с данните на производителя и за одобряването на типа, проверка за оборудването на превозните средства и преглед за проверка на техническата изправност на превозните средства преди първоначална регистрация в България на употребявани моторни превозни средства и ремаркета и издаване на паспорти с технически данни и удостоверения за техническа изправност на идентифицираните пътни превозни средства;
6. регистрирането, отчетът, спирането от движение и пускането в движение, временното отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на пътните превозни средства, както и издаването на разрешение за временно движение;
7. изискванията при извършване на сделки с пътни превозни средства;
8. изискванията за извършване на търговска дейност с употребявани части за моторни превозни средства и ремаркета;
9. изискванията за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства;
10. изискванията за извършването на ремонт и техническо обслужване на моторни превозни средства и ремаркета;
11. правомощията на контролните органи, принудителните административни мерки и административнонаказателните разпоредби.
Цели, поставени с проекта на нормативен акт при регулирането на обществените отношения:
1. прецизиране на уредбата по отношение на изискванията към пътните превозни средства, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване;
2. детайлно регламентиране на изискванията по отношение на одобряване на типа на нови пътни превозни средства, системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за пътните превозни средства.
3. създаване на законова уредба относно индивидуално одобряване на нови или употребявани пътни превозни средства и изменението в конструкцията на регистрирани пътни превозни средства;
4. усъвършенстване на нормативната уредба по отношение на пускането на пазара и извършването на сделки с пътни превозни средства;
5. промяна на реда за регистрация на превозните средства и ясно разграничаване на правомощията на компетентните органи по отношение на регистрацията на пътните превозни средства и прегледите за проверка на техническата им изправност.
6. въвеждане на единен документ, удостоверяващ техническата изправност на пътните превозни средства в съответствие с европейските изисквания.
7. извършване на преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства от технически специалисти, притежаващи необходимата квалификация и компетентност чрез използване на оборудване и съоръжения отговарящи на минималните изисквания въведени в Европейския съюз.
8. подобряване на правната уредба относно регистрирането, отчетът, спирането от движение и пускането в движение, временното отнемане, прекратяването и възстановяването на регистрацията на пътните превозни средства, както и издаването на разрешение за временно движение;
9. прецизиране на изискванията за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства;
10. въвеждане на изисквания за извършването на ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства и минимизиране на възможността дейностите на сервизите да попаднат в зоната на „сивия сектор”;
11. повишаване на качеството на ремонтите и обслужването на ППС в автосервизите и пътната помощ;
12. защитаване интересите на потребителите на услугите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства и повишаване качеството на ремонт и обслужване на ППС;
13. усъвършенстване на уредбата по отношение на изискванията за определяне, нотифициране и надзор на техническите служби;
14. регламентиране на сделките с употребявани части за моторни превозни средства;
15. изваждане от ЗДвП на разпоредбите, отнасящи се до изискванията към пътните превозни средства и тяхната техническа изправност в отделен закон;
16. реален ефективен контрол върху дейността на автосервизите, който да доведе до намаляване на ПТП и опазване на околната среда.
Цели се повишаване на ефективността на дейността по опазване на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, улесняване на придвижването и опазване на имуществото, намаляване на травматизма по пътищата и намаляване на социалните и икономическите загуби за обществото, намаляване на броя на жертвите на ПТП.
Друга цел е създаването на нова систематизация на нормативната уредба и разграничаване на изискванията, свързани с пътните превозни средства и тяхната техническа изправност от правилата за движение по пътищата. По този начин би се постигнало не само по-лесно възприемане на нормативната уредба, но и до стабилизиране и постоянство на приетите регламенти.
Цели се, също така и изпълнението на предвидения в Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017-2021 г., приета с Решение № 447 на Министерския съвет от 2017 г. ангажимент за изготвяне на проект на Закон за пътните превозни средства.
Изготвянето на нов Закон за пътните превозни средства има за цел да постигне осигуряване на безопасността на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, чрез обезпечаване на техническата изправност на пътните превозни средства и опазване на околната среда от замърсяване, причинявано от пътните превозни средства.
В изпълнение на изискванията на Закона за нормативните актове и Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията проведе обществена консултация чрез Портала за обществени консултации и интернет страницата на МТИТС, като в периода 24.11.2017 – 24.12.2017 г. публикува консултационен документ относно предложението за изготвяне на нов Закон за пътните превозни средства.
Постъпилите становища и предложения във връзка с публикувания консултационен документ частично са взети предвид при изготвянето на проекта.
Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба
За изпълнението на предвидените в законопроекта дейности се предвиждат допълнителни разходи от бюджета. Необходимо е да се обезпечи административният капацитет на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ с оглед осъществяване на контрол и предоставяне на административни услуги за новите дейности и режими. Разходите се предвижда да бъдат за сметка на повишените приходи от дейността на агенцията.
Очаквани резултати от прилагането
Ползите от приемането на законопроекта биха били съществени. Ще се постигне положителен ефект в икономически и социален план, тъй като чрез регламентиране на изискванията към лицата извършващи дейности по ремонт и поддръжка на ППС, продажба на части втора употреба ще се ограничи дейността сивия сектор в тази област, от друга страна това ще повиши техническото състояние и изправност на превозните средства и ще подобри безопасността на движението по пътищата, което ще намали броя на пострадалите при пътнотранспортни произшествия, и броя на пострадалите от въздействието на замърсения въздух, съответно ангажиментите за системата на здравеопазването и социалното осигуряване, ще се избегнат материални щети, разходи за лечение и социални разходи.
За участниците в движението по пътищата ще се подобри дейността по опазване на техния живот и здраве, ще се улесни придвижването по пътищата на страната ни и ще се създадат предпоставки за опазване на имуществото. Ще се създаде лесно разбираем за участниците в движението закон, с ясни правила, съответстващи на пътнотранспортната обстановка.
Ще се намали динамиката на измененията и допълненията в Закона за движението по пътищата.
Приемането на нов Закон за пътните превозни средства ще има положителен ефект върху всички участници в движението по пътищата и компетентните държавни органи, имащи отговорности за осигуряване на безопасността на движението по пътищата, т.е. върху цялото общество.
Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз
С действащия Закон за движението по пътищата в националното законодателство са въведени разпоредбите на редица нормативни актове на Европейския съюз в областта на одобряването на типа на превозни средства, периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на превозни средства, документите за регистрация на превозни средства, обмена на информация относно пътнотранспортни нарушения, задължителното използване на обезопасителни колани и на системи за обезопасяване на деца в превозните средства и др. С отмяната на действащия Закон за движението по пътищата съответно ще се отменят законовите разпоредби, с които тези нормативни актове са въведени в националното законодателство. В тази връзка с проекта на Закон за пътните превозни средства в националното законодателство се въвеждат разпоредби на Директива 1999/37/ЕО на Съвета от 29 април 1999 година относно документите за регистрация на превозни средства (ОВ L 138, 01.06.1999 г.), Директива 2014/46/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 г. за изменение на Директива 1999/37/ЕО на Съвета относно документите за регистрация на превозни средства (ОВ L 127, 29.04.2014 г.), Директива 2014/45/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета и за отмяна на Директива 2009/40/ЕО (ОВ L 127, 29.04.2014 г.) и на Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 септември 2007 година за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства (ОВ L 263, 09.10.2007 г.), както е последно изменена с Регламент (ЕС) 2019/543 на Комисията от 3 април 2019 година за изменение на приложение IV към Регламент (ЕО) № 661/2009 на Европейския парламент и на Съвета и на приложения I, III и IV към Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на актуализирането на позоваванията и включването на някои правила на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации относно одобрението на типа на моторни превозни средства (OB L 95, 04.04.2019 г.). Към проекта на Закон за пътните превозни средства са изготвени и приложени таблици на съответствието с Директива 1999/37/ЕО, Директива 2014/46/ЕС, Директива 2014/45/ЕС и Директива 2007/46/ЕО.
С проекта на Закон за пътните превозни средства се предвиждат и мерки за осигуряване прилагането на Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари 2013 година относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства (ОВ L 60, 02.03.2013 г.). Регламент (ЕС) № 168/2013 има пряко действие за Република България, поради което към проекта на Закон за пътните превозни средства не е изготвена таблица за съответствие
Лице за контакт:
Катерина Синапова, главен експерт в дирекция „Пътни превозни средства и водачи“, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, тел. 02 / 930 88 93,
E-mail: ksinapova@rta.government.bg
Дата на откриване: |
19.7.2019 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Транспорт |
Дата на приключване: |
19.8.2019 г. |