Усъвършенстване на административното обслужване в областта на бизнес средата
.Министерският съвет предвижда мащабна трансформация на модела на административно обслужване. Целите на планарните промени са:
- превръщане на удостоверителните услуги за гражданите и бизнеса във вътрешни административни услуги;
- електронизиране на нови услуги за гражданите и бизнеса;
- групиране на услугите на принципа "Епизоди от живота" и "Бизнес събития";
- стандартизиране на услугите на териториалните и специализираните териториални администрации;
- преминаване към комплексно административно обслужване.
Предвижда се трансформацията в обслужването да се извърши чрез промени в Административнопроцесуалния кодекс. Целта е подобряване на законодателната уредба за ограничаване на административната тежест и подобряване на административното обслужване за гражданите и бизнеса. Мащабът на предлаганите промени има отражение, на практика върху цялото законодателство – в преходните и заключителните разпоредби на законопроекта са предвидени промени в общо 142 закона.
В периода 04 декември 2018 г. – 03.01.2019 г. беше открита първата предварителна обществена консултация по промените в Административнопроцесуалния кодекс. Получени бяха 18 становища чрез Портала за обществени консултации и 13 по официален път или електронна поща.
С оглед обхвата на промените в основополагащи разпоредби от кодекса, стартира втори кръг от обществени консултации по предложените промени, които са насочени към конкретни заинтересовани страни – както към крайните потребители на административни услуги, така и към лицата и организациите, които осъществяват административно обслужване. Фокусът е върху неинституционалните доставчици на административни услуги – лица, осъществяващи публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги.
Поради разнородната правна материя, която урежда споменатите обществени отношения, ще се проведат 24 по-фокусирани тематични консултации на предвидените промени.
Обществените консултации са структурирани тематично, както следва:
01. Трансформация в модела на административното обслужване – общи правила
02. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на авторското и патентното право
03. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на банковите услуги
04. Подобряване на бизнес средата и търговските отношения чрез усъвършенстване административното обслужване
05. Усъвършенстване на административното обслужване при издаване на документи за гражданското състояние
06. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на електронното управление
07. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на енергетиката
08. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на застраховането
09. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на здравеопазването
10. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на земеделието и горите
11. Усъвършенстване на административното обслужване при инвестиционни инициативи
12. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на културата
13. Трансформация в модела на административното обслужване в системата на местната власт
14. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на образованието
15. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на околната среда
16. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на отбранителната политика
17. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на сигурността
18. Усъвършенстване на административното обслужване при реализиране на правото на собственост
19. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на социалната политика
20. Трансформация в модела на административното обслужване в системата на съдебната власт
21. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на транспорта и пощенските услуги
22. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на туризма
23. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на финансовата и данъчната политика
24. Усъвършенстване на административното обслужване в областта на храните
За всяка от консултациите е предвиден срок от 14 дни, в рамките на който заинтересованите страни могат да изразят своето мнение и да направят своите предложения за усъвършенстване на модела на административно обслужване, в контекста на целите на правителствената политика в тази област. Консултациите в областите, в които промените са съществени, ще включват и други начини за консултиране освен онлайн обсъждането.
Всички изразени мнения и становища ще бъдат публикувани на Портала за обществени консултации.
Настоящата консултация разглежда промените в тематична област "Бизнес среда".
Линк към първата предварителна консултация от периода 04.12.2018 – 03.01.2019 г.
Предложения могат да бъдат изпращани и на имейл k.bozhanov@government.bg и на agency@strategma.bg.
Дата на откриване: |
8.3.2019 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Държавна администрация |
Дата на приключване: |
22.3.2019 г. |