Проект на Наредба за прилагане на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР за периода 2014 -2020г
Основни предложения в наредбата се състоят в следното:
Съгласно чл. 5 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 344/549 от 20 декември 2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1306/2013), ЕЗРСР се прилага при споделено управление между държавите членки на Съюза. Той финансира приноса на Съюза към програмите за развитие на селските райони, изпълнение в съответствие с правото на Съюза за подпомагане на развитието на селските райони. В чл. 6 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ, L 227/18 от 31 юли 2014 г.) (Регламент (ЕС) № 1305/2013), Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) действа в държавите членки чрез програмите за развитие на селските райони. Тези програми осъществяват стратегията за изпълнение на приоритетите на Съюза за развитие на селските райони чрез пакет от мерки определени в дял III от Регламент (ЕС) № 1305/2013.
С Решение за изпълнение на Европейската комисията от 26 май 2015 година се одобри Програмата за развитие на селските райони на България за подпомагане от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони 2014BG06RDNP001.
В раздел 8 „Описание на избраните мерки“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР) са регламентирани приложното поле, нивото на подпомагане, допустимите за подпомагане бенефициенти, допустимите разходи, условията за допустимост, принципи във връзка с определянето на критериите за подбор, демаркация, рискове при изпълнението, действия за смекчаване на последиците, специфична информация и обща оценка на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР.
В параграф 4, ал. 3 от допълнителните разпоредби на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове е регламентирано, че безвъзмездната финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. се предоставя при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета (ОВ, L 347/549 от 20 декември 2013 г.), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане.
В ПРСР и чл. 9а от ЗПЗП е предвидено правоотношенията свързани с прилагането на мерките от ПРСР да се регламентират с наредби. В тази връзка тематична работна група подготви настоящият нормативен акт.
В проекта на наредба се уреждат условията и реда за прилагане на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от ПРСР. В проектът на наредба са регламентирани: допустимите за подпомагане кандидати, допустимите за подпомагане дейности, размерът на финансовата помощ, условията за допустимост към проектите и критерии за подбор, редът за одобрение на заявленията за подпомагане и редът за изплащане на помощта.
Цели на подмярката и допустими дейности:
Подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от ПРСР има за цел да насърчи социалното приобщаване, намаляването на бедността и икономическото развитие в селските райони. По подмярката ще се подпомагат проекти, които допринасят за постигане на целта и. Финансова помощ по подмярка 7.2. ще се предоставя при спазване на изискванията на Насоките на Европейския съюз за държавната помощ в сектора на селското и горско стопанство и в селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ОВ С 204 от 1.07.2014 г.).
В чл. 4 от проекта са посочени допустимите за подпомагане дейности, които са: строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици и тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях; строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища, и съоръженията и принадлежностите към тях; изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения в агломерации с под 2 000 е.ж. в селските райони; изграждане и/или обновяване на площи за широко обществено ползване, предназначени за трайно задоволяване на обществените потребности от общинско значение; изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на социална инфраструктура за предоставяне на услуги, които не са част от процеса на деинституционализация на деца и възрастни, включително транспортни средства; реконструкция и/или ремонт на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност; изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на спортна инфраструктура; изграждане, реконструкция, ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти, свързани с културния живот, включително мобилни такива, включително и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства; реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общинска образователна инфраструктура с местно значение в селските райони.
В ПРСР и в чл. 4 от проекта са посочени само допустимите дейности, а конкретно инвестиции, които ще се подпомагат са изброени в § 1 от Допълнителната разпоредба на проекта. Този подход беше избран в процеса на програмиране на ПРСР като опит по прилагането на Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., съгласно която в дейностите бяха посочени и инвестициите, които бяха изчерпателно изброени и водеше до невъзможност поради пропуски в процеса на програмиране до финансиране на всички необходими инвестиции за изпълнението на проекта.
Допустими за подпомагане кандидати, териториален обхват и демаркация:
В чл. 5 от проекта е регламентирана демаркацията на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от ПРСР с други подмерки от ПРСР, Оперативна програма „Региони в растеж, Оперативна програма „Околна среда“, Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ както и за конкретни дейности съгласно Споразумението за партньорство на Република България, очертаващо помощта от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г.
Подмярка 7.2 ще се прилага на територията на 232 общини в селските райони, с изключение на дейности допустими за подпомагане по Оперативна програма „Региони в растеж“ в населени места, които са допустими за подпомагане по приоритетна ос 1 и 2 от Оперативна програма „Региони в растеж“.
По подмярката допустими за подпомагане бенефициенти са общини от селските райони, юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, читалища, регистрирани по Закона за народните читалища и ВиК оператори.
Във връзка с демаркацията с Оперативна програма „Региони в растеж“ и много въпроси, които постъпиха в процеса на подготовка на нормативният акт беше взето решение да се регламентира в чл. 6 от наредбата освен допустимите за подпомагане кандидати, а и дейностите, за които е допустим всеки един кандидат.
В чл. 7 са регламентирани основанията за отстраняване на кандидатите съгласно чл. 106 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета (ОВ L, бр. 298 от 26 октомври 2012 г.) и изисквания предвидени в ПРСР.
В чл. 7, ал. 3 е предвидено, че изискванията съгласно ал. 1 се доказват с декларация към момента на кандидатстване, а при одобрение на заявлението за подпомагане с документи посочени в чл. 7, ал. 3 и се подава декларация само в случите, когато са настъпили промени в декларираните обстоятелства при кандидатстване.
Финансови условия, изисквания към проектите, допустими разходи:
В чл. 10 от проекта са регламентирани финансовите условия, съгласно които финансовата помощ е в размер 100 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи за проекти, които след извършване на инвестицията не генерират нетни приходи. Размерът на финансовата помощ за проекти, които след извършване на инвестицията ще генерират нетни приходи се определя въз основа на анализ „разходи-ползи“.
Финансовата помощ е в размер 100 на сто от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи за проекти, които след извършване на инвестицията ще генерират нетни приходи, но размерът на допустимите за финансово подпомагане разходи за проекта не надхвърля левовата равностойност на 50 000 евро.
В ПРСР са регламентирани и максимални размери за общо допустимите разходи по видове бенефициенти и инвестиции, съгласно които максималният размер на общите допустими разходи по мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР. за целия период на прилагане на ПРСР за един кандидат община, е левовата равностойност на 10 000 000 евро.
Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища или изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения не може да надхвърля левовата равностойност на 3 000 000 евро за един кандидат община.
Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за дейностите изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на социална инфраструктура не може да надхвърля левовата равностойност на 2 000 000 евро, за един кандидат община или ЮЛНЦ.
Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за дейностите изграждане, реконструкция, ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти, свързани с културния живот, включително мобилни такива, включително и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства не може да надхвърля левовата равностойност на 200 000 евро и левовата равностойност на 1 000 000 евро за целия период на прилагане на ПРСР 2014 - 2020 г. за един кандидат община или читалище.
Максималният размер на общите допустими разходи за един проект за дейностите реконструкция и/или ремонт на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност; изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на спортна инфраструктура; реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общинска образователна инфраструктура с местно значение в селските райони за строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици и тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях не може да надхвърля левовата равностойност на 1 000 000 евро, за един кандидат община или ЮЛНЦ.
По подмярката е допустимо и авансово плащане в размер до 50 на сто от стойността на одобрената финансова помощ по проекта. Авансовото плащане е допустимо при предоставяне на безусловна и неотменима банкова гаранция, договор за поръчителство или запис на заповед. Авансово плащане е допустимо при предоставяне на запис на заповед от бенефициенти общини или читалища.
Допустимо е и междинно плащане, което може да бъде заявено не повече от един път за периода на изпълнение на проекта, а в случай на проекти с включени строително-монтажни работи - не повече от два пъти за периода на изпълнение на проекта.
В Раздел ІV от проекта са регламентирани общи изисквания към проектите и специфични с оглед на допустимите за подпомагане дейности, които са регламентирани в европейското и национално законодателство и ПРСР.
В Раздел ІV от проекта са регламентирани допустимите и недопустими за подпомагане разходи съгласно одобрената от Европейската комисия ПРСР и Насоките на Европейския съюз за държавната помощ в сектора на селското и горско стопанство и в селските райони за периода 2014 – 2020 г. В същият раздел е регламентиран и предвидената за подмярката в ПРСР система за оценка на разходите съгласно чл. 48, параграф 2, буква „д“ от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие (ОВ, L 227/69 от 31 юли 2014 г.).
Ред за кандидатстване, изплащане на финансовата помощ, контрол върху изпълнението на проектите и публичност:
В проекта на нормативният акт свързан с кандидатстване, изплащане на финансовата помощ, контрол върху изпълнението на проектите и публичност са регламентирани изисквания съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие, Делегиран регламент (ЕС) № 907/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с разплащателните агенции и други органи, финансовото управление, уравняването на сметки, обезпеченията и използването на еврото (ОВ, L 255/18 от 28 август 2014 г.), Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие, Регламент за изпълнение (ЕС) № 808/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ, L 227/18 от 31 юли 2014 г.), Насоките на Европейския съюз за държавната помощ в сектора на селското и горско стопанство и в селските райони за периода 2014 – 2020 г. и акредитираните процедури на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция за прилагането на мерките по ПРСР.
Разпоредбите на проекта на наредба се основават на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от ПРСР и на разпоредбите на правото на ЕС. В проекта на наредба са включени и разпоредби, гарантиращи предоставяне на финансова помощ за обосновани разходи, и минимизиращи риска от създаване на изкуствени условия за заобикаляне на правилата.
Приоритет по подмярката:
Чрез критериите за подбор при инвестиции в строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища, и съоръженията и принадлежностите към тях приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район;
2. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, обслужваща общини с високо ниво на безработица;
3. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява транспортна свързаност на населени места от селските райони до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР;
4. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява директна свързаност на населено място с втори и трети клас републикански пътища;
5. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.
Чрез критериите за подбор при инвестиции в строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици, тротоари, и съоръженията и принадлежностите към тях приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район;
2. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, обслужваща общини с високо ниво на безработица;
3. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява транспортна свързаност на населени места от селските райони до малките градове от 4-то йерархично ниво съгласно НКПР (съгласно приложен списък);
4. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура, която осигурява директна свързаност на населено място с втори и трети клас републикански пътища;
5. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.
Чрез критериите за подбор при инвестиции в изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на водоснабдителни системи и съоръжения в агломерации с под 2 000 е.ж. в селските райони приоритет ще бъде даван на:
1. Райони с установен или прогнозиран воден стрес:
- засушаване или недостиг на вода;
- с лошо качество на питейната вода;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие;
3. Проекти въвеждащи иновативни технологии или инвестиции с екологичен ефект.
Чрез критериите за подбор при инвестиции в изграждане и/или обновяване на площи, за широко обществено ползване, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане и/или реконструкция на инфраструктура в Северозападен район;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.
Чрез критериите за подбор при инвестиции в изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на социална инфраструктура за предоставяне на услуги, които не са част от процеса на деинституционализация на деца или възрастни, включително транспортни средства приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на инфраструктура за социални услуги за деца;
2. Проекти, осигуряващи недопускане на дискриминация и приобщаване на уязвими общности (в т.ч. роми), при които е налице концентрация на проблеми, създаващи риск от бедност, социално изключване и маргинализация;
3. Проекти, създаващи работни места при изпълнение на допустимите дейности.
Чрез критериите за подбор при инвестиции в реконструкция и/или ремонт на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност приоритет ще бъде даван на:
1. Инфраструктура в Северозападен район;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.
Чрез критериите за подбор при инвестиции за изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на спортна инфраструктура приоритет ще бъде даван на:
1. Изграждане, реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на инфраструктура в Северозападен район;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие;
3. Проекти, създаващи работни места при изпълнение на допустимите дейности.
Чрез критериите за подбор при инвестиции за изграждане, реконструкция, ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти, свързани с културния живот, вкл. мобилни такива, вкл. и дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства приоритет ще бъде даван на:
1. Проекти в зависимост от културната и обществената значимост на обекта;
2. Инфраструктура в Северозападен район.
Чрез критериите за подбор при инвестиции за реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общинска образователна инфраструктура с местно значение в селските райони приоритет ще бъде даван на:
1. Проекти за инфраструктура, приоритизирана на база Методология за приоритизиране на образователна инфраструктура, одобрена от Министъра на образованието и науката;
2. Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториално въздействие.
Критериите за подбор и тяхната тежест ще бъдат определени от Комитета за наблюдение на ПРСР на заседание, което ще се проведе през месец юни 2016 г.
Дата на откриване: |
1.6.2016 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Земеделие и селски райони |
Дата на приключване: |
1.7.2016 г. |