Проект на Закон за храните
Тази обществена консултация е продължение на консултацията направена на 26.04.2016 г. и се счита за една консултация. Линкът към нея е следния: http://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=2090
Действащият Закон за храните концептуално е разработен и приет преди присъединяването на Р България към Европейския съюз съдържа текстове, касаещи предприсъединителния период и нерелевантна на днешните реалности законова база, изменяна многократно, което от своя страна води до затруднения при прилагане на закона, както от бизнес операторите, така и от органите на официалния контрол.
Нужна е принципно нова философия и архитектура, която да съответства на европейските принципи за високо ниво на защита на здравето на човека и потребителските интереси по отношение на храните, чрез прилагане на интегриран подход за контрол на цялата хранителна верига по отношение на безопасността и качеството на храните.
С настоящия проект се цели опростяване на правната рамка, законодателството ще бъде рационализирано и приведено в пълно съответствие с правото на Европейския съюз, ще бъдат идентифицирани и премахнати несъответствията и ненужните повторения между националното и европейското законодателство, а противоречивите правила ще бъдат коригирани.
В новия закон се регламентирани общите и специфичните изисквания към храните, които се пускат на пазара и изискванията към бизнес операторите от хранителния сектор: определяне на условията и реда за извършване на дейности по хранително банкиране и дарения с храни, регистрацията на транспортните средства за превоз на храни от неживотински произход, определяне на процедури за регистрация/одобрение на обекти за производство и търговия с храни, условията и реда за пускане на пазара в Република България за първи път на храни със специално предназначение и хранителни добавки, изисквания при търговията с храни от разстояние. Създава се национален съвет по храните, който ще е постоянен консултативен орган, координиращ държавната политика в сектор храни, с включени представители на всички заинтересовани страни.
С проекта се определят компетентните органи на национално ниво и условията за осъществяване на официален контрол върху храните - Българска агенция по безопасност на храните и Регионалните здравни инспекции към Министерство на здравеопазването (само за минерални и изворни води). Така ще се гарантира прилагането на унифицирани процедури при осъществяване на официален контрол върху храните и ще се постигне осъществяване на координиран контрол за съответствие с изискванията на европейското право и българското законодателство в областта.
Проектът предвижда въвеждане на процедури за регистрация или одобрение на обекти за производство, преработка и дистрибуция на храни.
С проекта ще се определят се условията за въвеждане в Европейския съюз и износ на храни.
В проекта се предвижда повишаване на санкциите, налагани за нарушение на разпоредбите на законодателството по безопасност на храните, с цел повишаване ефективността на контрола на изпълнението им. Практиката на контролиращия орган в момента показва, че размерът на налаганите санкции върху производителите и търговците на храни не е достатъчен поради степента на опасност, която се създава при извършване на съответното нарушение. Това води до потенциална и реална опасност за живота и здравето на хората. Действащите в момента санкции са въведени за първи път през 1999 г., след което няколкократно изменяни през годините, но размерът им не е съразмерен с опасността, до която води съответното нарушение.
Съгласно европейското законодателство, санкциите налагани от компетентния орган при неспазване на нормативните изисквания трябва да бъдат ефективни, съответни на нарушението и да имат възпиращ ефект. С цел да се избегнат ситуации, водещи до застрашаване живота и здравето на населението се налага увеличаване на административните санкции.
С реализирането на настоящия законопроект ще бъдат постигнати следните резултати :
· опростяване на правната рамка;
· пълно съответствие със законодателството на Европейския съюз;
· гарантиране прилагането на унифицирани процедури и постигне осъществяването на координиран контрол за съответствие с изискванията на европейското право и българското законодателство по цялата хранителна верига.
С постигането на посочените резултати ще се повиши ефективността на официалния контрол върху безопасността на храните и повишаване сигурността за потребителите.
Дата на откриване: |
11.5.2016 г. |
Целева група: |
Всички заинтересовани |
Сфера на действие: |
Земеделие и селски райони |
Дата на приключване: |
12.6.2016 г. |
-
Проект на Закон
-
Становище на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, получено по ел. поща на 11 май 2016 г.
-
Становище на Сдружението за модерна търговия, получено на 09.05.2016 г.
-
Становище на Съюза на ветеринарните лекари в България, получено на 09 май 2016 г.
-
Становище на Сдружение БУЛЛАБ, получено по ел. поща на 09 май 2016 г.
-
Мотиви към проекта на Закон
-
Становище на Съюза на производителите на безалкохолни напитки в България, получено по ел. поща на 11 май 2016 г.
-
Становище на Сдружение Българска национална асоциация Активни потребители, получено по ел. поща на 12 май 2016 г.
-
Становище на Федерация на потребителите в България, получено по ел. поща на 12 май 2016 г.
-
Становище на Конфедерацията на българските пчелари, получено на 09 май 2016 г.
-
Становище на Авенди ООД, получено на 13 май 2016 г.
-
Становище на Българския ветеринарен съюз, получено по ел. поща (18.05.2016 г.)
-
СпиритсБългария-Асоциация на производителите, вносителите и търговците на спирни напитки, получено на 26.05.2016
-
Становище на Авенди ООД, получено на 09 юни 2016 г.